• نظریات وفتاوی فقهی مهم اصلاحی ایت الله سیدجواد سیدفاطمی (ره) درجامعه اسلامی-بخش هشتم پرسشهای وجملات وتوصیه‌های ناب اعتقادی، اجتماعی، سیاسی، خانواده، عبادی، اخلاقی، تزکیه ومعنوی از حضرت آیت الله سید جوادسید فاطمی نظریات وفتاوی فقهی مهم اصلاحی ایت الله سیدجواد سیدفاطمی (ره) درجامعه اسلامی-بخش هشتم پرسشهای وجملات وتوصیه‌های ناب اعتقادی، اجتماعی، سیاسی، خانواده، عبادی، اخلاقی، تزکیه ومعنوی از حضرت آیت الله سید جوادسید فاطمی

    بسم الله االرحمن الرحیم نظریات وفتاوی فقهی مهم اصلاحی ایت الله سیدجواد سیدفاطمی (ره) درجامعه اسلامی-بخش هشتم پرسشهای وجملات وتوصیه‌های ناب اعتقادی، اجتماعی، سیاسی، خانواده، عبادی، اخلاقی، تزکیه ومعنوی از حضرت آیت الله سید جوادسید فاطمی رحمه الله علیه و جوابهای ایشان. رضاقارزی، دانشجوی دکتری علوم سیاسی گرایش اندیشه سیاسی. چکیده پرسش و پاسخ، گرفتن ودریافت نکات، توصیه‌ها وجملات ناب رویکردی مهم در فراگیری فرهنگ عظیمی ازمعارف وتعالیم ونگرش واعتقادات اسلامی می‌باشد. آنچه درادامه می‌آیدنتایج مصاحبه ها، یادداشت‌ها حضوری وتلفنی، تحقیقات ونکات وپرسش وپاسخ‌های موردی در سالهای تلمذ ار نویسندهمحضرشان یادداشت وبرای برنامه خودسازی، رشدفکری ومعنوی، علمی، اجتماعی وپاسخ به مسائل خود تهیه نموده بودم برای تعالی ورشد جوانان وجوامع اسلامی ارائه می‌گردد. پژوهش حاضر تلاشی جهت تحول واصلاح بنیادین فردی وفضای سیاسی، اجتماعی وفرهنگی کشوربر اساس قرآن و سنت ازآثارعلامه، مفسر ومرجع عالیقدر حضرت آیت االه سیدجوادسید فاطمی تبریزی رحمه الله علیه می‌توان قلمدادنمود. به عبارت دیگر آنچه در این پژوهش آمده نتایج وحاصل برررسی‌های توصیفی واستنادی از مصاحبه ها، سخنرانی هاو آثاروکتب ومقالات آن عارف بالله ومفسر عظیم الشان ودانشمندگرانقدر جهان اسلام می‌باشد. اصطلاحات و واژه‌ها مهم: تزکیه وخودسازی، رشد وتعالی پرسشهای وجملات وتوصیه‌ها.

  • نظریات وفتاوی فقهی مهم اصلاحی ایت الله سیدجواد سیدفاطمی (ره) درجامعه اسلامی-بخش هشتم پرسشهای وجملات وتوصیه‌های ناب اعتقادی، اجتماعی، سیاسی، خانواده، عبادی، اخلاقی، تزکیه ومعنوی نظریات وفتاوی فقهی مهم اصلاحی ایت الله سیدجواد سیدفاطمی (ره) درجامعه اسلامی-بخش هشتم پرسشهای وجملات وتوصیه‌های ناب اعتقادی، اجتماعی، سیاسی، خانواده، عبادی، اخلاقی، تزکیه ومعنوی

    بسم الله االرحمن الرحیم

    نظریات وفتاوی فقهی مهم اصلاحی ایت الله سیدجواد سیدفاطمی (ره) درجامعه اسلامی-بخش هشتم پرسشهای وجملات وتوصیه‌های ناب اعتقادی، اجتماعی، سیاسی، خانواده، عبادی، اخلاقی، تزکیه ومعنوی از حضرت آیت الله سید جوادسید فاطمی رحمه الله علیه و جوابهای ایشان. رضاقارزی، دانشجوی دکتری علوم سیاسی گرایش اندیشه سیاسی.

    چکیده پرسش و پاسخ، گرفتن ودریافت نکات، توصیه‌ها وجملات ناب رویکردی مهم در فراگیری فرهنگ عظیمی ازمعارف وتعالیم ونگرش واعتقادات اسلامی می‌باشد. آنچه درادامه می‌آیدنتایج مصاحبه ها، یادداشت‌ها حضوری وتلفنی، تحقیقات ونکات وپرسش وپاسخ‌های موردی در سالهای تلمذ ار نویسندهمحضرشان یادداشت وبرای برنامه خودسازی، رشدفکری ومعنوی، علمی، اجتماعی وپاسخ به مسائل خود تهیه نموده بودم برای تعالی ورشد جوانان وجوامع اسلامی ارائه می‌گردد.

  • بیان رسول الله حضرت محمد (ص) درباره حضرت مهدی عجل الله فرجه در خطبه غدیر خم بیان رسول الله حضرت محمد (ص) درباره حضرت مهدی عجل الله فرجه در خطبه غدیر خم

    بیان رسول الله حضرت محمد (ص) درباره حضرت مهدی عجل الله فرجه در خطبه غدیر خم بدانید که آخرین امامان، مهدی قائم از ماست. اوست غالب بر ادیان، اوست انتقام گیرنده از ظالمین، اوست فاتح قلعه ها و منهدم کننده آنها، اوست غالب بر هر قبیله ای از اهل شرک و هدایت کننده آنان. بدانید که اوست گیرنده انتقام همه خون های اولیاء خدا. اوست یاری دهنده دین خدا. بدانید که اوست استفاده کننده از دریایی عمیق. اوست که هر صاحب فضیلتی را به قدر فضلش و هر صاحب جهالتی را به قدر جهلش نشانه می دهد. اوست انتخاب شده و اختیار شده خداوند. اوست وارث هر علمی و احاطه دارنده به هر فهمی. بدانید که اوست خبر دهنده از پروردگارش، و بالا برنده آیات الهی. اوست هدایت یافته محکم بنیان. اوست که کارها به او سپرده شده است. اوست که پیشینیان به او بشارت داده اند، اوست که به عنوان حجت باقی می ماند و بعد از او حجتی نیست، هیچ حقی نیست مگر همراه او، و هیچ نوری نیست مگر نزد او. بدانید او کسیا ست که غالبی بر او نیست و کسی بر ضد او کمک نمی شود. اوست ولی خدا در زمین و حکم کننده او بین خلقش و امین او بر نهان و آشکارش.

  • نظریات اندیشه ایی وفتاوی فقهی اصلاحی درسطح جامعه اسلامی آیت الله سیدجواد سیدفاطمی (ره) –بخش هفتم اسلام شناسی،منابع وتعالیم دین اسلام نظریات اندیشه ایی وفتاوی فقهی اصلاحی درسطح جامعه اسلامی آیت الله سیدجواد سیدفاطمی (ره) –بخش هفتم اسلام شناسی،منابع وتعالیم دین اسلام

    نظریات اندیشه ایی وفتاوی فقهی اصلاحی درسطح جامعه اسلامی آیت الله سیدجواد سیدفاطمی (ره) –بخش هفتم اسلام شناسی،منابع وتعالیم دین اسلام

  • نظریات وفتاوی فقهی بخش ششم:بررسی مسائل مهم تبری، دشمن‌شناسی و دشمن ستیزی، جهاد تدافعی نظریات وفتاوی فقهی بخش ششم:بررسی مسائل مهم تبری، دشمن‌شناسی و دشمن ستیزی، جهاد تدافعی
    بسم الله االرحمن الرحیم
    نظریات وفتاوی فقهی مهم اصلاحی ایت الله سیدجواد سیدفاطمی (ره) درجامعه اسلامی-بخش ششم
    تبری، دشمن‌شناسی و دشمن ستیزی، جهاد تدافعی، ایثاروشهادت ولزوم و وجوب مقابله با اشغالگران ومتجاوزان به کشورهای اسلامی
    (شناختی در ماهیت، برنامه‌ها و نظام‌های حاکمه شمنان اسلام ناب: صهیونیسم، غرب، دشمن شناسی، دشمن ستیزی، آثار و مضرات صنعت و فرهنگ غرب و تهاجم فرهنگی غرب وتقابل اسلام با کفر جهانی برگرفته از آثار آیت الله سید جواد سید فاطمی رحمه الله علیه).رضاقارزی
    چکیده 
    پرسش مهمی که در این پژوهش کوتاه ولی جامع ومختصر درطی سالهای متمادی در پژوهشی ازآثار علامه، مفسر ومرجع عالیقدر حضرت آیت االه سیدجوادسید فاطمی تبریزی رحمه الله علیه درچند محور مهم وکوتاه بیان می‌گرددمسئله شناختی در ماهیت، برنامه‌ها و نظام‌های حاکمه شمنان اسلام ناب: صهیونیسم، غرب، دشمن شناسی، دشمن ستیزی، آثار و مضرات صنعت و فرهنگ غرب و تهاجم فرهنگی غرب وتقابل اسلام با کفر جهانی برگرفته از آثار آیت الله سید جواد سید فاطمی رحمه الله می‌باشد. 
     
  • نظریات وفتاوی فقهی بخش پنجم:بررسی مسائل مهم اجتماعی، ولایت فقیه و حکومت اسلامی و تزکیه وخودسازی نظریات وفتاوی فقهی بخش پنجم:بررسی مسائل مهم اجتماعی، ولایت فقیه و حکومت اسلامی و تزکیه وخودسازی
    نظریات وفتاوی فقهی بخش پنجم:بررسی مسائل مهم اجتماعی، ولایت فقیه و حکومت اسلامی و تزکیه وخودسازی.
    بسم الله االرحمن الرحیم
    نظریات وفتاوی فقهی مهم اصلاحی ایت الله سیدجواد سیدفاطمی (ره) درجامعه اسلامی-بخش چهارم
    بررسی مسائل مهم اجتماعی، ولایت فقیه و حکومت اسلامی و تزکیه وخودسازی
     (بررسی مهمترین محورهای مهم تحول واصلاح بنیادین فضای سیاسی،اجتماعی وفرهنگی کشوربارویکرد قرآن و سنت وضرورت مقابله با اندیشه وفرهنگ غرب وشرق وراهکارهای های پیشرودر آثارعلامه ، مفسر ومرجع عالیقدر حضرت آیت الله سیدجوادسید فاطمی تبریزی رحمه الله علیه).رضاقارزی، دانشجوی دکتری علوم سیاسی گرایش اندیشه سیاسی.
     
  • نظریات وفتاوی فقهی بخش چهارم:بررسی مهمترین محورهای برنامه ای اصلاحی جامعه سالم دین محور بارویکرد ضرورت مقابله با اندیشه وفرهنگ غرب وشرق وراهکارهای های پیشرو نظریات وفتاوی فقهی بخش چهارم:بررسی مهمترین محورهای برنامه ای اصلاحی جامعه سالم دین محور بارویکرد ضرورت مقابله با اندیشه وفرهنگ غرب وشرق وراهکارهای های پیشرو

    بسم الله االرحمن الرحیم

    نظریات وفتاوی فقهی مهم اصلاحی ایت الله سیدجواد سیدفاطمی (ره) درجامعه اسلامی-بخش چهارم:بررسی مهمترین محورهای برنامه ای اصلاحی جامعه سالم دین محور بارویکرد ضرورت مقابله با اندیشه وفرهنگ غرب وشرق وراهکارهای های پیشرو

    (بررسی محورهای مهم تحول واصلاح بنیادین فضای سیاسی،اجتماعی وفرهنگی کشورروش قرآن و سنت در آثارعلامه ، مفسر ومرجع عالیقدر حضرت آیت االه سیدجوادسید فاطمی تبریزی رحمه الله علیه) رضاقارزی، دانشجوی دکتری علوم سیاسی گرایش اندیشه سیاسی

  • نظریات وفتاوی فقهی بخش سوم:ابعادمسئله سیر تاریخی مسجد  تحلیلی بر مسئله کثرت جمعیت وهمچنین مسئله نوظهور آسمانخراش‌ها وراهکارها نظریات وفتاوی فقهی بخش سوم:ابعادمسئله سیر تاریخی مسجد تحلیلی بر مسئله کثرت جمعیت وهمچنین مسئله نوظهور آسمانخراش‌ها وراهکارها
    بسم الله االرحمن الرحیم
    نظریات وفتاوی فقهی مهم اصلاحی ایت الله سیدجواد سیدفاطمی (ره) درجامعه اسلامی-بخش سوم
    ابعادمسئله سیر تاریخی مسجد  تحلیلی بر مسئله کثرت جمعیت وهمچنین مسئله نوظهور آسمانخراش‌ها وراهکارها
    (بررسی مسئله سیر تاریخی مسجد و تحلیلی برمسئله کثرت جمعیت و مسئله نوظهور آسمانخراشهابارویکرد ضرورت مقابله با اندیشه وفرهنگ غرب وشرق واهمیت مساجد را از غربت درآوریم وراهکارهای‌های پیشرودر آثارعلامه، مفسر ومرجع عالیقدر حضرت آیت الله سیدجوادسید فاطمی تبریزی رحمه الله علیه)
    رضاقارزی، دانشجوی دکتری علوم سیاسی گرایش اندیشه سیاسی.
     
  • نظریات وفتاوی فقهی بخش دوم:تحول واصلاح نظام بانکی واقتصادی کشور با بازگشت به نظام اقتصادی اسلامی نظریات وفتاوی فقهی بخش دوم:تحول واصلاح نظام بانکی واقتصادی کشور با بازگشت به نظام اقتصادی اسلامی

    بسم الله االرحمن الرحیم

    نظریات وفتاوی فقهی اصلاحی2 درجامعه اسلامی حضرت آیت االه سیدجوادسید فاطمی تبریزی رحمه الله علیه بخش دوم

    اصلاح نظام بانکی واقتصادی کشور با بازگشت به نظام اقتصادی اسلامی (بررسی ماهیت دیدگاه اصلاح بنیادین نظام اقتصادی کنونی وبازگشت به نظام اقتصاد اسلامی درقرآن و سنت در آثارعلامه ، مفسر ومرجع عالیقدر حضرت آیت االه سیدجوادسید فاطمی تبریزی رحمه الله علیه) رضاقارزی، دانشجوی دکتری علوم سیاسی گرایش اندیشه سیاسی.

  • نظریات وفتاوی فقهی بخش اول:تحول واصلاح نظام آموزشی کشوروآموزش وپرورش با بازگشت به نظام آموزشی بامحوریت مساجد وتربیت الهی نظریات وفتاوی فقهی بخش اول:تحول واصلاح نظام آموزشی کشوروآموزش وپرورش با بازگشت به نظام آموزشی بامحوریت مساجد وتربیت الهی
    بسم الله االرحمن الرحیم
    نظریات وفتاوی فقهی مهم اصلاحی ایت الله سیدجواد سیدفاطمی (ره) درجامعه اسلامی-بخش اول
    تحول واصلاح نظام آموزشی کشوروآموزش وپرورش با بازگشت به نظام آموزشی بامحوریت مساجد وتربیت الهی 
    (بررسی ماهیت دیدگاه تحول واصلاح بنیادین نظام آموزشی وآموزش وپرورش کنونی وبازگشت به نظام آموزشی درقرآن و سنت در آثارعلامه ، مفسر ومرجع عالیقدر حضرت آیت االه سیدجوادسید فاطمی تبریزی رحمه الله علیه)
     رضاقارزی، دانشجوی دکتری علوم سیاسی گرایش اندیشه سیاسی
     
  • قیام امام حسین از دیدگاه اهل‌سنت قیام امام حسین از دیدگاه اهل‌سنت

    قیام امام حسین از دیدگاه اهل‌سنت

    قیام امام حسین یکی از وقایع بزرگ و جان‌سوز جهان اسلام است. غالب اهل‌سنت جزء موافقان و تأییدکنندگان قیام حسینی هستند و بر این باورند که قیام امام حسین (علیه‌السلام) و خاندان و یارانش برحق و صحیح بوده است. در این مقاله به برخی مسائل در زمینه قیام عاشورا از منظر اهل‌سنت و شیعه پاسخ داده می‌شود.

  • قرآن درس انسان قرآن درس انسان
    قرآن درس انسان (گزیده ای ازفضائل،ظرائف لطائف وخواص آیات وسوره های قرآن مجید به همراه حکایات ونکات قرآنی) مفاهیم و محتوای قرآن کریم هر یک از سوره های قرآن در بردارنده ی مطالب و موضوعات متنوع یاست که ذکر تمامی آن ها از حوصله این مطلب خارج است اما جهت آشنایی خوانندگان به بعضی از مووضعات به ترتیب زیر اشاره می شود: سوره ی مبارکه ی حمد (فاتحه) این سوره به دو بخش تقسیم می شود: بخشی از حمد و ثنای خدا سخن می گوید و بخشی از نیازهای بنده و عقاید اسلامی و خلاصه قرآن است.
  • تفسیر روایی سوره حمد(فاتحه الکتاب) تفسیر روایی سوره حمد(فاتحه الکتاب)
    تفسیر روایی سوره حمد(فاتحه الکتاب)
    بسم الله الرحمن الرحیم
    تفسیر روایی سوره فاتحه
    سبب نزول
    1)فاتحه/ مقدمه)(
    ابن‌عبّاس (رحمة الله علیه)- کَانَتْ إِذَا نَزَلَتْ فَاتِحَهًُْ سُورَهًٍْ بِمَکَّهًَْ کُتِبَتْ بِمَکَّهًَْ ثُمَ یَزِیدُ اللَّهُ فِیهَا مَا یَشَاءُ بِالْمَدِینَهًْ.
    ابن‌عبّاس (رحمة الله علیه) در آغاز هر سوره‌ای که در مکّه نازل می‌گشت، نوشته می‌شد: «مکّیّه» سپس خداوند آنچه را که می‌خواست در مدینه بر آن می‌افزود.
    تفسیر اهل بیت علیهم السلام ج1، ص8
     بحارالأنوار، ج35، ص256
     
  • تفسیر روایی سوره بقره(1) تفسیر روایی سوره بقره(1)
    بسم الله الرحمن الرحیم سوره بقره آیه الم /1 الم آیه ذلِکَ الْکِتابُ لا رَیْبَ فیهِ هُدیً لِلْمُتَّقینَ /1 این کتاب با عظمتی است که هیچ‌گونه شکّی در آن نیست و مایه‌ی هدایت پرهیزکاران است. این کتاب 1 -1 (بقره/ 2) الصّادق (علیه السلام) - هُوَ ذَلِکَ الْکِتَابُ الَّذِی أَخْبَرْتُ أَنْبِیَائِیَ السَّالِفِینَ أَنِّی سَأُنْزِلُهُ عَلَیْکَ یَا مُحَمَّدُ (صلی الله علیه و آله). امام صادق (علیه السلام) ای محمّد (! آن، همان کتابی است که به پیامبران پیشین خبر داده‌ام و بر تو نازل خواهم‌کرد. تفسیر اهل بیت علیهم السلام ج1، ص110 بحارالأنوار، ج10، ص14/ الإمام العسکری، ص62/ معانی الأخبار، ص24/ بحارالأنوار، ج17، ص217
  • تفسیر روایی سوره بقره(2) تفسیر روایی سوره بقره(2)
     
    بسم الله الرحمن الرحیم 
     
    تفسیر روایی سوره بقره(بخش  2)

    آیه کُتِبَ عَلَیْکُمْ إِذا حَضَرَ أَحَدَکُمُ الْمَوْتُ إِنْ تَرَکَ خَیْراً الْوَصِیَّةُ لِلْوالِدَیْنِ وَ الْأَقْرَبینَ بِالْمَعْرُوفِ حَقًّا عَلَی الْمُتَّقینَ [180]

    بر شما مقرر شده است: «هنگامی که مرگ یکی از شما فرارسد، اگر چیز ارزشمندی (مالی) از خود به جای گذارده، برای پدر و مادر و خویشاوندان، به‌طور شایسته وصیّت کند. این وظیفه‌ای است بر پرهیزگاران».

    بر شما مقرّر شده است: «هنگامی که مرگ یکی از شما فرارسد، اگر چیز ارزشمندی مالی) از خود به جای گذارده، برای پدر و مادر و خویشاوندان، به‌طور شایسته وصیّت کند

     
  • تفسیر روایی سوره آل عمران تفسیر روایی سوره آل عمران
    بسم الله الرحمن الرحیم تفسیر روایی سوره آل‌عمران فضیلت 1 (آل‌عمران/ مقدمه) الصّادق (علیه السلام) - مَنْ قَرَأَ الْبَقَرَةَ وَ آلَ عِمْرَانَ جَاءَتَا یَوْمَ الْقِیَامَهًِْ تُظِلَّانِهِ عَلَی رَأْسِهِ مِثْلَ الْغَمَامَتَیْنِ أَوْ مِثْلَ الْعَبَاءَتَیْن. امام صادق (علیه السلام) هرکس سوره بقره و آل‌عمران را بخواند این دو سوره در روز قیامت مانند دو قطعه ابر و یا دو عبا بر سر او سایه می‌افکنند… تفسیر اهل بیت علیهم السلام ج2، ص452
  • تفسیر روایی سوره نساء تفسیر روایی سوره نساء
    بسم الله الرحمن الرحیم تفسیر روایی سوره نساء ثواب قرائت 1 (نساء/ مقدمه) أمیرالمؤمنین (علیه السلام) - مَنْ قَرَأَ سُورَهًَْ النِّسَاءِ فِی کُلِ جُمُعَهًٍْ أَمِنَ مِنْ ضَغْطَهًِْ الْقَبْر. امام علی (علیه السلام) - هرکس سوره‌ی نساء را در هر جمعه بخواند، از فشار قبر در امان خواهد بود. تفسیر اهل بیت علیهم السلام ج3، ص8 وسایل الشیعهًْ، ج7، ص409/ البرهان
  • تفسیر روایی سوره مائده تفسیر روایی سوره مائده
    بسم الله الرحمن الرحیم تفسیر روایی سوره مائده کلّیات 1 (مائده/ مقدمه) الصّادق (علیه السلام) - نَزَلَتِ الْمَائِدَهًُْ کَمَلًا وَ نَزَلَ مَعَهَا سَبْعُونَ أَلْفَ مَلَکٍ. امام صادق (علیه السلام) - سوره‌ی مائده، یک جا نازل شده است و هفتادهزار فرشته با آن نازل شد. تفسیر اهل بیت علیهم السلام ج3، ص552 نورالثقلین
  • تفسیر روایی سوره انعام تفسیر روایی سوره انعام
    بسم الله الرحمن الرحیم تفسیر روایی سوره انعام ثواب قرائت 1 (انعام/ مقدمه) الرّضا (علیه السلام) - نَزَلَتْ سُورَهًُْ الْأَنْعَامِ جُمْلَهًًْ وَاحِدَهًًْ شَیَّعَهَا سَبْعُونَ أَلْفَ مَلَکٍ لَهُمْ زَجَلٌ بِالتَّسْبِیحِ وَ التَّقْدِیسِ وَ التَّهْلِیلِ وَ التَّکْبِیرِ فَمَنْ قَرَأَهَا سَبَّحُوا لَهُ إِلَی یَوْمِ الْقِیَامَهًِْ. امام رضا (علیه السلام) - سوره‌ی انعام یکجا نازل شد و هفتاد هزار فرشته آن را بدرقه کردند که صدایشان به تسبیح، تهلیل (گفتن لَا إِلَهَ إِلَّا اللهُ) و تکبیر بلند بود؛ پس هرکس آن را بخواند، آن فرشتگان تا روز قیامت برای او تسبیح می‌کنند. تفسیر اهل بیت علیهم السلام ج4، ص314 مستدرک الوسایل، ج4، ص296/ البرهان
  • تفسیر روایی سوره اعراف تفسیر روایی سوره اعراف
    بسم الله الرحمن الرحیم تفسیر روایی سوره اعراف سبب نزول 1 (اعراف/ مقدمه) الصّادق (علیه السلام) - مَنْ قَرَأَ سُورَهًَْ الْأَعْرَافِ فِی کُلِّ شَهْرٍ کَانَ یَوْمَ الْقِیَامَهًِْ مِنَ الَّذِینَ لَا خَوْفٌ عَلَیْهِمْ وَ لَا هُمْ یَحْزَنُونَ فَإِنْ قَرَأَهَا فِی کُلِّ جُمُعَهًٍْ کَانَ مِمَّنْ لَا یُحَاسَبُ یَوْمَ الْقِیَامَهًِْ أَمَا إِنَّ فِیهَا مُحْکَماً فَلَا تَدَعُوا قِرَاءَتَهَا فَإِنَّهَا تَشْهَدُ یَوْمَ الْقِیَامَهًِْ لِمَنْ قَرَأَهَا. امام صادق (کسی که سوره‌ی اعراف را در هر ماه بخواند، در روز قیامت از کسانی خواهد بود که نه ترسی دارند و نه غمگین می‌شوند! (یونس/62) اگر هر جمعه آن را بخواند، در روز قیامت از کسانی خواهد بود که حساب از او برداشته می‌شود. آگاه باشید که در این سوره، آیات محکم وجود دارد و خواندن آن را ترک نکنید، چراکه در روز قیامت گواهی می‌دهد که چه کسی آن را خوانده است. تفسیر اهل بیت علیهم السلام ج5، ص8 وسایل الشیعه، ج4، ص407/ نور الثقلین/ البرهان
  • تفسیر روایی سوره انفال تفسیر روایی سوره انفال
    تفسیر روایی سوره انفال
    ثواب قرائت
    1
    (انفال/ مقدمه) 
    الصّادق (علیه السلام) - مَنْ قَرَأَ بَرَاءَةَ وَ الْأَنْفَالَ فِی کُلِّ شَهْرٍ لَمْ یَدْخُلْهُ نِفَاقٌ أَبَداً وَ کَانَ مِنْ شِیعَهًِْ أَمِیرِ‌الْمُؤْمِنِینَ (علیه السلام) حَقّاً وَ أَکَلَ یَوْمَ الْقِیَامَهًِْ مِنْ مَوَائِدِ الْجَنَّهًِْ مَعَ شِیعَتِهِ حَتَّی یَفْرُغَ النَّاسُ مِنَ الْحِسَاب. 
    امام صادق (کسی که سوره‌ی توبه و انفال را در هر ماه بخواند هیچ‌گاه نفاق در [قلبِ] او داخل نمی‌شود و از پیروان راستین امیرالمؤمنین (خواهد بود و روز قیامت [هنگام حساب و کتاب] همراه شیعیان علی (از سفره‌های گسترده‌ی بهشتی می‌خورد تا دیگران از حسابرسی خلاص شوند. 
    تفسیر اهل بیت علیهم السلام ج5، ص466
    مستدرک الوسایل، ج4، ص340/ نور الثقلین
     
  • تفسیر روایی سوره توبه تفسیر روایی سوره توبه
    تفسیر روایی سوره توبه tبسم الله الرحمن الرحیم تفسیر روایی سوره یونس کلّیات 1 (یونس/ مقدمه) الباقر (علیه السلام) - مَعْنَی یُونُسَ أَنَّهُ کَانَ مُسْتَأْنِساً لِرَبِّهِ مُغَاضِباً لِقَوْمِهِ وَ صَارَ مُؤْنِساً لِقَوْمِهِ بَعْدَ رُجُوعِهِ إِلَیْهِمْ. امام باقر (علیه السلام) - کلمه‌ی یونس از انس و الفت گرفته شده است. چون هنگامی‌که از نافرمانی قومش خشمگین شد و از میان آن‌ها رفت، با خدای تعالی انس و الفت گرفت. و پس از بازگشتش دوباره با آنان (قومش) مأنوس گردید. تفسیر اهل بیت علیهم السلام ج6، ص412 بحار الأنوار، ج14، ص391
  • تفسیر روایی سوره یونس تفسیر روایی سوره یونس
    tبسم الله الرحمن الرحیم
    تفسیر روایی سوره یونس
    کلّیات
    1
    (یونس/ مقدمه) 
    الباقر (علیه السلام) - مَعْنَی یُونُسَ أَنَّهُ کَانَ مُسْتَأْنِساً لِرَبِّهِ مُغَاضِباً لِقَوْمِهِ وَ صَارَ مُؤْنِساً لِقَوْمِهِ بَعْدَ رُجُوعِهِ إِلَیْهِمْ. 
    امام باقر (علیه السلام) - کلمه‌ی یونس از انس و الفت گرفته شده است. چون هنگامی‌که از نافرمانی قومش خشمگین شد و از میان آن‌ها رفت، با خدای تعالی انس و الفت گرفت. و پس از بازگشتش دوباره با آنان (قومش) مأنوس گردید. 
    تفسیر اهل بیت علیهم السلام ج6، ص412
    بحار الأنوار، ج14، ص391
     
  • تفسیر روایی سوره هود تفسیر روایی سوره هود
    بسم الله الرحمن الرحیم تفسیر روایی سوره هود کلّیات 1 (هود/ مقدمه) الرّسول (صلی الله علیه و آله) - قِیلَ یَا رَسُولَ اللهِ (صلی الله علیه و آله) قَدْ أسْرَعَ إِلَیْکُ الشَّیْبُ؟ قَالَ شَیَّبَتْنِی هُودٌ وَ أَخَوَاتُهَا. پیامبر (صلی الله علیه و آله) - به پیامبر (صلی الله علیه و آله) گفته شد: «ای رسول خدا (صلی الله علیه و آله)! چه زود پیر شدی»!؟ فرمود: «[سوره‌ی] هود و سوره‌های همانند آن مرا پیر کرد». [زیرا در سوره‌های واقعه و مرسلات و ... به پیامبر (صلی الله علیه و آله) خطاب شده که علاوه بر خودت، امّتت را نیز به استقامت بر این راهنمایی کن. امّا مخالفت مردم و مقاومت آن‌ها در برابر پذیرش دستورات الهی، پیامبر (صلی الله علیه و آله) را پیر نمود]. تفسیر اهل بیت علیهم السلام ج6، ص582 نور الثقلین
  • تفسیر روایی سوره یوسف تفسیر روایی سوره یوسف
    بسم الله الرحمن الرحیم تفسیر روایی سوره یوسف ثواب قرائت 1 (یوسف/ مقدمه) الصّادق (علیه السلام) - عَنْ أَبِی بَصِیرٍ عَنْ أَبِی عَبْدِ اللَّهِ (علیه السلام) قَالَ سَمِعْتُهُ یَقُولُ مَنْ قَرَأَ سُورَهًَْ یُوسُفَ فِی کُلِّ یَوْمٍ أَوْ فِی کُلِّ لَیْلَهًٍْ بَعَثَهُ اللَّهُ یَوْمَ الْقِیَامَهًِْ وَ جَمَالُهُ عَلَی جَمَالِ یُوسُفَ (علیه السلام) وَ لَا یُصِیبُهُ یَوْمَ الْقِیَامَهًِْ مَا یُصِیبُ النَّاسَ مِنَ الْفَزَعِ وَ کَانَ جِیرَانُهُ مِنْ عِبَادِ اللَّهِ الصَّالِحِینَ ثُمَّ قَالَ وَ إِنَّ یُوسُفَ (علیه السلام) کَانَ مِنْ عِبَادِ اللَّهِ الصَّالِحِینَ وَ أُومِنَ فِی الدُّنْیَا أَنْ یَکُونَ زَانِیاً أَوْ فَحَّاشاً. امام صادق (علیه السلام) - ابوبصیر گوید: از امام صادق (علیه السلام) شنیدم که می‌فرمود: «هرکس سوره‌ی یوسف را روز یا شب قرائت کند، خداوند در روز قیامت او را با زیبایی روی یوسف (علیه السلام) محشور می‌گرداند و به ترس و وحشتی که مردم در روز قیامت دچار می‌شوند، دچار نخواهد شد و همسایگان او در آن روز، بندگان شایسته‌ی خدا خواهند بود». سپس فرمود: «یوسف (علیه السلام) از بندگان شایسته‌ی خدا بود و از اینکه در دنیا، زناکار یا بدکار باشد، مصون نگاه داشته شد». تفسیر اهل بیت علیهم السلام ج7، ص8 بحارالأنوار، ج89، ص279/ البرهان/ نورالثقلین؛ بتفاوت لفظی
  • تفسیر روایی سوره رعد تفسیر روایی سوره رعد
    بسم الله الرحمن الرحیم تفسیر روایی سوره رعد ثواب قرائت 1 (رعد/ مقدمه) الصّادق (علیه السلام) - مَنْ أَکْثَرَ قِرَاءَهًَْ سُورَهًِْ الرَّعْدِ لَمْ یُصِبْهُ اللَّهُ بِصَاعِقَهًٍْ أَبَداً وَ لَوْ کَانَ نَاصِباً وَ إِذَا کَانَ مُؤْمِناً أُدْخِلَ الْجَنَّهًَْ بِلَا حِسَابٍ وَ یُشَفَّعُ فِی جَمِیعِ مَنْ یَعْرِفُ مِنْ أَهْلِ بَیْتِهِ وَ إِخْوَانِهِ. امام صادق (علیه السلام) - هرکس سوره‌ی رعد را زیاد بخواند، هرگز دچار صاعقه‌زدگی نخواهد شد، هرچند که ناصبی باشد و اگر مؤمن باشد خداوند، بدون آنکه وی را محاسبه‎ کند، او را وارد بهشت می‌کند و شفاعت او در حقّ تمامی خویشاوندان و دوستان و کسانی که او را می‌شناسند، پذیرفته می‌شود. تفسیر اهل بیت علیهم السلام ج7، ص204 وسایل الشیعهًْ، ج1، ص251/ نورالثقلین/ البرهان
  • تفسیر روایی سوره ابراهیم تفسیر روایی سوره ابراهیم
    تفسیر روایی سوره ابراهیم ثواب قرائت 1 (ابراهیم/ مقدمه) الصّادق (علیه السلام) - مَنْ قَرَأَ سُورَهًَْ إِبْرَاهِیمَ وَ الْحِجْرَ فِی رَکْعَتَیْنِ جَمِیعاً فِی کُلِّ جُمُعَهًٍْ لَمْ یُصِبْهُ فَقْرٌ أَبَداً وَ لَا جُنُونٌ وَ لَا بَلْوَی. امام صادق (علیه السلام) - هرکس در هر جمعه سوره‌ی ابراهیم و حجر را در رکعت اوّل و دوّم نماز جمعه بخواند، هرگز به فقر، دیوانگی و مصیبت دچار نمی‌شود. تفسیر اهل بیت علیهم السلام ج7، ص336 بحارالأنوار، ج89، ص280/ نورالثقلین/ البرهان
  • تفسیر روایی سوره حجر تفسیر روایی سوره حجر

    بسم الله الرحمن الرحیم

    تفسیر روایی سوره حجر

    ثواب قرائت 1 (حجر/ مقدمه) الرّسول (صلی الله علیه و آله) - رُوِیَ عَنِ النَّبِیِّ (صلی الله علیه و آله) أَنَّهُ قَالَ: مَنْ قَرَأَ هَذِهِ السُّورَهًَْ أُعْطِیَ مِنَ الْحَسَنَاتِ بِعَدَدِ الْمُهَاجِرِینَ وَ الْأَنْصَارِ، وَ مَنْ کَتَبَهَا بِزَعْفَرَانٍ وَ سَقَاهَا امْرَأَهًًْ قَلِیلَهًَْ اللَّبَنِ کَثُرَ لَبَنُهَا، وَ مَنْ کَتَبَهَا وَ جَعَلَهَا فِی عَضُدِهِ وَ هُوَ یَبِیعُ وَ یَشْتَرِی کَثُرَ بَیْعُهُ وَ شِرَاؤُهُ وَ یُحِبُّ النَّاسُ مُعَامَلَتَهُ وَ کَثُرَ رِزْقُهُ بِإِذْنِ اللَّهِ تَعَالَی مَا دَامَتْ عَلَیْهِ. پیامبر (صلی الله علیه و آله) - از پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله) روایت شده که فرمود: «هرکس این سوره را بخواند، به تعداد مهاجران و انصار برای او پاداش نوشته می‌شود؛ و هرکس این سوره را با زعفران نوشته و به زنی که شیرش کم است بنوشاند، شیرش زیاد می‌شود؛ و هرکس این سوره را نوشته و در حال داد و ستد به بازوی خود ببندد، کسب و کارش رونق یافته و مردم مشتاق به معامله‌ی با او می‌شوند و تا زمانی‌که این سوره همراه اوست به خواست خداوند متعال روزی‌اش افزایش می‌یابد». تفسیر اهل بیت علیهم السلام ج7، ص440 البرهان

  • تفسیر روایی سوره نحل تفسیر روایی سوره نحل
    تفسیر روایی سوره نحل ثواب قرائت 1 (نحل/ مقدمه) الباقر (علیه السلام) - مَنْ قَرَأَ سُورَهًَْ النَّحْلِ فِی کُلِ شَهْرٍ کُفِیَ الْمَغْرَمَ فِی الدُّنْیَا وَ سَبْعِینَ نَوْعاً مِنْ أَنْوَاعِ الْبَلَایَا أَهْوَنُهُ الْجُنُونُ وَ الْجُذَامُ وَ الْبَرَصُ وَ کَانَ مَسْکَنُهُ فِی جَنَّهًِْ عَدْنٍ وَ هِیَ وَسَطُ الْجِنَان. امام باقر (علیه السلام) - هرکس در هر ماه، سوره‌ی نحل را بخواند، از ضرر و زیان‌های مالی در دنیا [مثل قرض‌دار شدن] مصون می‌ماند، همچنین هفتاد نوع از بلاها و مصیبت‌ها از او دور می‌شود که ساده‌ترین آن‌ها جنون، جذام و بَرَص است. مسکن و مأوایش در بهشت عَدن که در وسط بهشت‌ها قرار دارد خواهد بود. تفسیر اهل بیت علیهم السلام ج7، ص590 ثواب الأعمال، ص107/ نورالثقلین/ البرهان
  • تفسیر روایی سوره اسرا تفسیر روایی سوره اسرا
    تفسیر روایی سوره اسرا سوره اسراء ثواب قرائت 1 (اسراء/ مقدمه) الصّادق (مَنْ قَرَأَ سُورَهًَْ بَنِی إِسْرَائِیلَ فِی کُلِ لَیْلَهًِْ الْجُمُعَهًِْ لَمْ یَمُتْ حَتَّی یُدْرِکَ الْقَائِمَ (فَیَکُونَ مِنْ أَصْحَابِهِ. امام صادق (علیه السلام) - هرکس در هر شب جمعه‌ای سوره‌ی اسراء را بخواند، آنقدر زنده می‌ماند تا ظهور قائم (عجل الله تعالی فرجه الشریف) را ببیند و یکی از اصحاب او باشد. تفسیر اهل بیت علیهم السلام ج8، ص8 بحارالأنوار، ج86، ص310/ نورالثقلین/ البرهان