کربلا تجلیگاه تلاوت قرآن امام حسین (ع) و اهل بیت سلام الله علیهم باترجمه

بسم الله الرحمن الرحیم

کربلا تجلیگاه تلاوت قرآن امام حسین (ع)

یکی از قطعه های مهم تاریخ، شب و روز عاشورا بود که امام حسین (ع) و یارانش در آن به تلاوت قرآن پرداختند. شب عاشورا اردوگاه حسین بن علی (ع) و اصحابش تجلی گاه تلاوت قرآن کریم بود. جملگی شب را به نماز و استغفار و تلاوت قرآن و دعا و زاری به پایان بردند. هنگامی که یک دسته نگهبان سواره دشمن بر آنها عبور می کردند امام حسین (ع) این آیات را تلاوت می کرد:

( وَلا یَحسَبَنَّ الَّذینَ کَفَرُوا نُملی لَهُم خَیرٌ لِاَنفُسِهِم اِنَّما نُملی لَهم لِیَزدادُ و اِثماً وَ لَهُم عَذابٌ مُهینٌ ما کانَ اللهُ لِِِیَذَرَ المُومِنینَ عَلی ما اَنتُم عَلَیهِ حَتی یَمیزا الخَبیثَ مِنَ الطیِّبِ)[1]

گمان نبرند که مهلتی را که به آنها دادیم به خیر آنها باشد بلکه مهلت می دهیم تا بر گناه و سرکشی خود بیفزایند و برای آنها عذابی خوارکننده است. خداوند هرگز مومنان را به حال کنونی وانگذارد تا در آزمایش خود، بد سرشت را از پاک طینت جدا کند.

در آن شب سی دو نفر از لشکر عمر بن سعد به سوی امام حسین (ع) برگشتند. تلاوت قرآن یاران امام حسین (ع) در شب شهادت به گونه خاصی بود، آنها همانند زنبوران عسل قرآن را تلاوت می کردند.[2]

دیگر این قرآن را نخواهید دید

وقتی رسول خدا (ص) رحلت فرمود، امیر المومنین (ع) در منزل ماند و بیرون نیامد. چند نفر از صحابه پیامبر (ص) به خدمت آن حضرت رسیدند و پرسیدند چرا بیرون نمی آیید؟ چرا به مسجد نمی آیید و به جماعت مسلمین ملحق نمی شوید؟

حضرت فرمود: من قسم خورده ام که قبل از پایان تنظیم قرآن و تفسیر و تاویل آن عبا بر دوش نگذارم و از منزل خارج نشوم. شش ماه به طول انجامید و حضرت قرآن را به ترتیب نزول منظم و مرتب فرمود، به این صورت که سوره « اقرء باسم ربک الذی خلق» را در اول قرار دادند و آخرین سوره ای که بر رسول الله (ص) نازل شده بود مثل سوره مائده، در آخر قرآن قرار دادند. و شان نزول آیات و برخی از جهات تفسیری و تاویلی آیات را مشخص کردند و به نزد صحابه در مسجد بردند و فرمودند: این است قرآن شما که من جمع آوری کرده ام.

عمر به حضرت عرض کرد: ما به قرآن شما احتیاجی نداریم حضرت هم به منزل رفتند و فرمودند: تا قیامت ( ظهور حضرت مهدی علیه السلام) این قرآن را نخواهید دید.[3]

مقصود از علوم قرآنی، علومی است که برای فهم و درک معانی کلام خدا، قبل از آن به عنوان مقدمه باید آموخته شود.[4] تعدادی از علمای اسلام به شرح مباحث علوم قرآنی پرداخته و این علوم را به تفکیک مورد بحث قرار داده اند. در شمارش این علوم برخی، عناوین کلی را ذکر کرده و برخی با احصای جزئیات، گاهی آن علوم را تا 80 مورد نیز دانسته اند.[5] ما برای رعایت اختصار به تعدادی از عناوین مهم آن اشاره می کنیم:

1- نزول قرآن: در این مبحث، درباره معنای وحی و الهام، کیفیت نزول وحی و زمان شروع نزول قرآن مانند آن بحث می شود.

2- مکی و مدنی: بحثی است در مورد مکان نزول آیات؛ که چه آیاتی در مکه و چه آیاتی در مدینه نازل شده و اصلاً ملاک مکی و مدنی بودن آیات در چیست؟

3- شناخت سوره و آیه: بحث هایی در مورد تعداد آیات و سور و حروف و کلمات قرآن، تقدیم و تاخر سوره ها، علت نامگذاری سوره ها، شناخت اولین و آخرین آیات نازل شده و ...

4- جمع و تدوین قرآن: شامل بررسی زمان جمع آوری آیات و تالیف آنها، تدوین قرآن در زمان رسول اکرم (ص) نقش خلفا در تالیف قرآن و جمع آوری مصاحف مختلف و به مناسبت از حافظان و کاتبان وحی سخن به میان می آید.

5- رسم الخط و کتابت قرآن: بحث هایی در مورد سرگذشت رسم الخطهای مختلف قرآن، نسخه شناسی قرآن، تاریخ نقطه گذاری و اعراب گذاری در قرآن.

6- قرائات و تجوید: بحث درباره به وجود آمدن قرائت های مختلف و علل آن، بحث از جایز بودن یا نبودن این قرائت ها و روش صحیح خوانی قرآن و توضیحاتی پیرامون قرائت های هفتگانه و رعایت نکات تجویدی، شامل موارد وقف و ابتدا، انواع ادغام و...

7- غریب القرآن: مراد از این بحث، بحث درباره لغات مشکل قرآن و یا برخی از ترکیباتی است که افراد بحسب معلومات و سابقه ذهنی خود، هر یک به نحوی از آن تعبیر می کنند.

8- ناسخ و منسوخ: در مورد این که دانسته شود که چه آیاتی، حکم آیات دیگر را نسخ کرده و خود جایگزین آنها شده اند.

9- اسباب نزول: بیان شرح وقاعی و اتفاقهایی است که آیات به مناسبت آنها نازل شده است.

10- محکم و متشابه: برای شناخت آیات متشابه و ارجاع آنها به آیات محکم است.

11- اعجاز قرآن: بحث پیرامون جهات مختلف معجزه بودن قرآن است چه از لحاظ ادبی و چه از لحاظ پیش گویی های تاریخی، علمی و ...

 

 

 

 

 

 

 

 

بسم الله الرحمن الرحیم

مظهر تلاوة الإمام الحسين (ع) في كربلاء

كان يوم عاشوراء من أهم أجزاء التاريخ ، حيث قرأ الإمام الحسين (ع) ورفاقه القرآن. في ليلة عاشوراء ، كان معسكر الحسين بن علي (ع) ورفاقه مظهراً لتلاوة القرآن الكريم. وأمضوا الليل في الصلاة والاستغفار وتلاوة القرآن والدعاء. تلا الإمام الحسين (ع) الآيات التالية عندما مر فوقهم مجموعة من حرس الفرسان:

(فيلا يحسبن الزين كفرفا نملي لحوم نو لانفس · هم حقنة شرجية نملي لحوم لحوم ليزداد واسماء وعقاب الله ليزر خان علي ماهين لنا نحن عنتم حتى يميزا الخبيص طيب)

لا تظنوا أن فترة الراحة التي أعطيناهم هي خير لهم ، لكننا نمنحهم راحة لزيادة ذنوبهم وعصيانهم ، ولهم عذاب مهين. عسى الله ألا يترك المؤمنين في الحاضر ليفصل بين الشر والطاهر في محاكمته.

في تلك الليلة ، عاد اثنان وثلاثون فردًا من جيش عمر بن سعد إلى الإمام الحسين (ع). كان تلاوة أصحاب الإمام الحسين (ع) للقرآن ليلة الاستشهاد مميزًا ، فكانوا يتلون القرآن مثل النحل.

لن ترى هذا القرآن مرة أخرى

لما مات رسول الله صلى الله عليه وسلم بقي أمير المؤمنين (ع) في بيته ولم يخرج. جاء بعض أصحاب النبي صلى الله عليه وسلم لخدمة ذلك الإمام وسألوا لماذا لم يخرج؟ لماذا لا تأتي إلى المسجد وتنضم إلى الجالية المسلمة؟

قال الإمام: حلفت أني لن ألبس الثوب وأن أغادر البيت قبل انتهاء جمع القرآن وتفسيره. استمر ستة أشهر ، وتلا النبي القرآن على الترتيب ، بحيث وضعوا سورة "عقرة باسم ربك الذي خلق" في المقام الأول ، وآخر سورة نزلت على رسول الله صلى الله عليه وسلم مثل السورة مايدا ، في آخر القرآن. وحددوا نزول الآيات وبعض جوانب تفسير الآيات وأخذوها إلى الصحابة في المسجد وقالوا: هذا قرآنكم الذي جمعته.

فقال عمر لحضرة: لسنا بحاجة إلى قرآنك ، فذهب حضرة إلى بيته وقال: لن ترى هذا القرآن إلا يوم القيامة (ع).

معنى العلوم القرآنية هي العلوم التي يجب تعلمها مسبقا لفهم معاني كلام الله. قام عدد من علماء الإسلام بوصف موضوعات علوم القرآن وناقشوا هذه العلوم على حدة. عند حساب هذه العلوم ، ذكر البعض عناوين عامة والبعض ، من خلال حساب التفاصيل ، اعتبروا أحيانًا تلك العلوم تصل إلى 80 حالة. للإيجاز ، نشير إلى عدد من الموضوعات المهمة:

1 - نزول القرآن: يناقش هذا المقال معاني الوحي والإلهام ونوعية الوحي ووقت بداية نزول القرآن.

2- مكي ومدني: هو نقاش في مكان نزول الآيات. ما هي الآيات التي نزلت بمكة وما هي الآيات التي نزلت بالمدينة؟ وما هو معيار الآيات المكية والمدنية؟

3- التعرف على السور والآيات: نقاشات حول عدد الآيات والسور والحروف والكلمات القرآنية ، عرض وتأخير السور ، سبب تسمية السور ، التعرف على أول وآخر آيات نزلت و ...

4- جمع القرآن: بما في ذلك فحص وقت جمع الآيات وترتيبها ، وتجميع القرآن في عهد النبي الكريم ، ودور الخلفاء في جمع القرآن ، وتجميع المسفرين ، ومناسبة حفظ وكتّاب الوحي.

5- الخط وكتابة القرآن: نقاشات حول تاريخ خطوط القرآن المختلفة ، وطباعة القرآن ، وتاريخ الترقيم ، وعلامات الترقيم العربية في القرآن.

6- القراءات والتجويد: مناقشة حدوث القراءات المختلفة وأسبابها ، ونقاش حول جواز هذه القراءات من عدمه ، والطريقة الصحيحة لقراءة القرآن ، وشروحات حول القراءات السبع ومراعاة نقاط التجويد ، بما في ذلك الوقف والبدايات ، وأنواعها. التكامل و ...

7- غريب القرآن: الغرض من هذا النقاش هو مناقشة كلمات القرآن الصعبة أو بعض التركيبات التي يفسرها الناس حسب علمهم وخلفيتهم العقلية.

8- منسوخ وفاخر: لمعرفة الآيات التي نسخت حكم آيات أخرى وعوضت عنها نفسها.

9- أسباب النزول: هو التعبير عن وصف الأحداث والأحداث التي نزلت الآيات من أجلها.

10- قوي وما شابه: التعرف على الآيات المتشابهة وإحالتها إلى آيات قوية.

11- الإعجاز القرآني: إن الحديث عن جوانب مختلفة من الإعجاز القرآني هو من حيث الأدب ومن الناحية التاريخية والعلمية و ...

ترجمه انگلیسی:

 

in the name of God

Karbala Imam Hussein (AS) Quran Recitation Celebration

One of the most important parts of history was the day and night of Ashura, in which Imam Hussein (AS) and his companions recited the Qur'an. On the night of Ashura, the camp of Hussein ibn Ali (AS) and his companions was the manifestation of the recitation of the Holy Quran. They all spent the night praying, asking for forgiveness, reciting the Qur'an, and supplicating. Imam Hussein (AS) recited the following verses when a group of enemy cavalry guards passed over them:

(Vela Yhsbn Alzyn Kfrva Nmly lahum No Lanfs·hm enema Nmly lahum lahum Lyzdad and Asma and punishment of Allah Lyzr Kahn Ali Mahin us we Antm against even Ymyza Alkhbys I Tayeb)

Do not think that the respite We have given them is good for them, but we give them respite to increase their sin and disobedience, and for them is a humiliating punishment. May God never leave the believers in the present to separate the evil from the pure in His trial.

That night, thirty-two members of Umar ibn Sa'd's army returned to Imam Hussein (as). The recitation of the Qur'an by Imam Hussein's companions on the night of martyrdom was special, they recited the Qur'an like bees.

You will not see this Quran again

When the Messenger of God (PBUH) passed away, Amir al-Mu'minin (AS) stayed at home and did not come out. Some of the companions of the Prophet (PBUH) came to the service of that Imam and asked why he did not come out? Why don't you come to the mosque and join the Muslim community?

The Imam said: I have sworn that I will not wear a robe and leave the house before the end of the compilation of the Qur'an and its interpretation. It lasted for six months and he recited the Qur'an in order, in such a way that they put the surah "Aqra Basim Rabak al-Dhi Khalq" in the first place and the last surah which was revealed to the Messenger of God (PBUH) like the surah Maeda, at the end of the Qur'an. And they determined the revelation of the verses and some interpretive aspects of the verses and took them to the companions in the mosque and said: This is your Qur'an that I have collected.

Omar said to Hazrat: We do not need your Quran. Hazrat also went home and said: You will not see this Quran until the Day of Resurrection (advent of Hazrat Mahdi (as)).

The meaning of Quranic sciences is the sciences that must be learned beforehand in order to understand the meanings of the word of God. A number of Islamic scholars have described the topics of the Qur'anic sciences and discussed these sciences separately. In counting these sciences, some have mentioned general titles and some, by counting the details, have sometimes considered those sciences up to 80 cases. To be brief, we refer to a number of important topics:

1- The revelation of the Qur'an: In this article, the meaning of revelation and inspiration, the quality of the revelation and the time of the beginning of the revelation of the Qur'an are discussed.

2- Makki and Madani: It is a discussion about the place of revelation of verses; What verses were revealed in Mecca and what verses were revealed in Medina, and what is the criterion for the verses being Meccan and civil?

3- Recognition of Surahs and verses: Discussions about the number of verses, Surahs, letters and words of the Qur'an, the presentation and delay of Surahs, the reason for naming Surahs, recognizing the first and last verses revealed and ...

4- Collecting and compiling the Qur'an: including examining the time of collecting verses and compiling them, compiling the Qur'an during the time of the Holy Prophet (PBUH), the role of caliphs in compiling the Qur'an and compiling various musafirs, and on the occasion of memorizers and scribes of revelation.

5- Calligraphy and writing of the Quran: Discussions about the history of different calligraphy of the Quran, typography of the Quran, history of punctuation and Arabic punctuation in the Quran.

6- Readings and Tajweed: Discussion about the existence of different readings and its causes, discussion about the permissibility or not of these readings and the correct method of reciting the Qur'an and explanations about the seven readings and observance of Tajweed points, including cases of endowment and beginning, types Integration and ...

7- Gharib Al-Quran: The purpose of this discussion is to discuss the difficult words of the Quran or some of the combinations that people interpret according to their knowledge and mental background.

8- Abrogated and obsolete: In order to know which verses have abrogated the ruling of other verses and replaced them themselves.

9- Reasons for revelation: It is the expression of the description of events and happenings for which the verses have been revealed.

10- Strong and similar: To recognize similar verses and refer them to strong verses.

11- The miracle of the Quran: The discussion about the different aspects of the miracle of the Quran is both in terms of literature and in terms of historical, scientific and ...

ترجمه آلمانی:

                                                                                                                             im Namen Gottes

Karbala Imam Hussein (AS) Koran-Rezitationsfeier

Einer der wichtigsten Teile der Geschichte war der Tag und die Nacht von Ashura, in denen Imam Hussein (AS) und seine Gefährten den Koran rezitierten. In der Nacht von Ashura war das Lager von Hussein ibn Ali (AS) und seinen Gefährten die Manifestation der Rezitation des Heiligen Quran. Sie alle verbrachten die Nacht damit zu beten, um Vergebung zu bitten, den Koran zu rezitieren und zu flehen. Imam Hussein (AS) rezitierte die folgenden Verse, als eine Gruppe feindlicher Kavallerie-Wachen über sie hinwegging:

(Vela Yhsbn Alzyn Kfrva Nmly lahum No Lanfs · hm Einlauf Nmly lahum lahum Lyzdad und Asma und Bestrafung von Allah Lyzr Kahn Ali Mahin uns wir Antm gegen sogar Ymyza Alkhbys I Tayeb)

Denken Sie nicht, dass die Atempause, die wir ihnen gegeben haben, gut für sie ist, aber wir geben ihnen eine Atempause, um ihre Sünde und ihren Ungehorsam zu erhöhen, und für sie ist es eine demütigende Strafe. Möge Gott die Gläubigen in der Gegenwart niemals verlassen, um das Böse in seiner Prüfung vom Reinen zu trennen.

In dieser Nacht kehrten 32 Mitglieder der Armee von Umar ibn Sa'd zu Imam Hussein (as) zurück. Die Rezitation des Korans durch Imam Husseins Gefährten in der Nacht des Martyriums war etwas Besonderes. Sie rezitierten den Koran wie Bienen.

Sie werden diesen Koran nicht wieder sehen

Als der Gesandte Gottes (PBUH) starb, blieb Amir al-Mu'minin (AS) zu Hause und kam nicht heraus. Einige der Gefährten des Propheten (PBUH) kamen in den Dienst dieses Imams und fragten, warum er nicht herausgekommen sei. Warum kommst du nicht in die Moschee und trittst der muslimischen Gemeinschaft bei?

Der Imam sagte: Ich habe geschworen, kein Gewand zu tragen und das Haus vor dem Ende der Zusammenstellung des Korans und seiner Interpretation zu verlassen. Es dauerte sechs Monate und der Prophet rezitierte den Koran in der richtigen Reihenfolge, dass die Sure "Aqra Basim Rabak al-Dhi Khalq" am Anfang und die letzte Sure, die dem Gesandten Gottes (PBUH) offenbart wurde, wie die Sure gesetzt wurden Maeda, am Ende des Korans. Und sie bestimmten die Offenbarung der Verse und einige interpretative Aspekte der Verse und brachten sie zu den Gefährten in der Moschee und sagten: Dies ist dein Koran, den ich gesammelt habe.

Omar sagte zu Hazrat: Wir brauchen deinen Koran nicht. Hazrat ging auch nach Hause und sagte: Du wirst diesen Koran erst am Tag der Auferstehung (Aufkommen von Hazrat Mahdi (as)) sehen.

Die Bedeutung der Koranwissenschaften sind die Wissenschaften, die vorher gelernt werden müssen, um die Bedeutung des Wortes Gottes zu verstehen. Eine Reihe von Islamwissenschaftlern hat die Themen der Koranwissenschaften beschrieben und diese Wissenschaften separat diskutiert. Bei der Zählung dieser Wissenschaften haben einige allgemeine Titel erwähnt, und einige haben durch Zählen der Details manchmal diese Wissenschaften bis zu 80 Fälle berücksichtigt. Um es kurz zu machen, wir verweisen auf eine Reihe wichtiger Themen:

1- Die Offenbarung des Korans: In diesem Artikel werden die Bedeutung von Offenbarung und Inspiration, die Qualität der Offenbarung und die Zeit des Beginns der Offenbarung des Korans erörtert.

2- Makki und Madani: Es ist eine Diskussion über den Ort der Offenbarung von Versen; Welche Verse wurden in Mekka und welche Verse in Medina offenbart, und was ist das Kriterium dafür, dass die Verse mekkanisch und bürgerlich sind?

3- Anerkennung von Suren und Versen: Diskussionen über die Anzahl der Verse, Suren, Buchstaben und Wörter des Korans, die Darstellung und Verzögerung von Suren, den Grund für die Benennung von Suren, das Erkennen der ersten und letzten offenbarten Verse und ...

4- Sammeln und Zusammenstellen des Korans: einschließlich der Untersuchung der Zeit des Sammelns und Zusammenstellens von Versen, des Zusammenstellens des Korans während der Zeit des Heiligen Propheten (PBUH), der Rolle der Kalifen beim Zusammenstellen des Korans und des Zusammenstellens verschiedener Musafire sowie anlässlich von Memoratoren und Schriftgelehrten der Offenbarung.

5- Kalligraphie und Schreiben des Korans: Diskussionen über die Geschichte der verschiedenen Kalligraphie des Korans, Typografie des Korans, Geschichte der Zeichensetzung und arabische Zeichensetzung im Koran.

6- Lesungen und Tajweed: Diskussion über die Existenz verschiedener Lesungen und ihre Ursachen, Diskussion über die Zulässigkeit oder Nichtzulässigkeit dieser Lesungen und die korrekte Methode zum Rezitieren des Korans und Erklärungen über die sieben Lesungen und die Einhaltung von Tajweed-Punkten, einschließlich Stiftungen und Anfängen, Typen Integration und ...

7- Gharib Al-Quran: Der Zweck dieser Diskussion ist es, die schwierigen Wörter des Quran oder einige Kombinationen zu diskutieren, die Menschen entsprechend ihrem Wissen und ihrem mentalen Hintergrund interpretieren.

8- Aufgehoben und veraltet: Um zu wissen, welche Verse die Entscheidung anderer Verse aufgehoben und selbst ersetzt haben.

9- Gründe für die Offenbarung: Es ist der Ausdruck der Beschreibung von Ereignissen und Ereignissen, für die die Verse offenbart wurden.

10- Stark und ähnlich: Ähnliche Verse erkennen und auf starke Verse verweisen.

11- Das Wunder des Korans: Die Diskussion über die verschiedenen Aspekte des Koranwunders erfolgt sowohl in Bezug auf die Literatur als auch in Bezug auf historische, wissenschaftliche und ...



[1] - آل عمران 179 و 178

[2] - در کربلا چه گذشت، ص 290، 289

[3] - ملخص از مهر تابان، ص 287 به نقل از بحار الانوار، ج 92، ص 40

[4] - با استفاده از کتاب « علوم قرآن و فهرست منابع» سید عبد الوهاب طالقانی، ص 27؛ و مبانی روش های تفسیری قرآن عمید زنجانی، ص 42.

[5] - سیوطی، کتاب الاتقان فی علوم قرآن خود را بر اساس همین هشتاد قسم تالیف کرده است.

 

مطالب مرتبط
تنظیمات
این پرونده را به اشتراک بگذارید :
Facebook Twitter Google LinkedIn