حضرت مهدی (عج)درروایات معصومین (ع) ما وکتب شیعه وسنی

بسم الله الرحمن الرحیم
حضرت مهدی (عج)درروایات معصومین (ع) ما وکتب شیعه وسنی
اللهم صل علی محمد وآل محمد وعجل فرجهم
 
اللهم عجل لولیک الفرج
ازناحیه مقدسه پیغمبر اکرم (ص) وچهارده معصوم (ع)، روایات بسیاری با سندهای معتبر درباره وجود حضرت مهدی وظهور آن موعود جهانی وارد شده است، که جای هیچ گونه شک وتردید را برای طالبان حقیقت باقی نمی گذارد،. ما دراین جا نمونه هایی را از آن بزرگواران نقل می کنیم. 
1- رسول اکرم (ص) فرمودند:  «مهدی از فرزندان من است؛ اسم او اسم من (محمد) وکنیه اش، کنیه من( ابوالقاسم) است، واز نظر اخلاق وخلقت، شبیه ترین مردم به من است؛ برای او غیبت و حیرتی است که درآن مردم بسیاری گمراه می شوند، آن گاه مثل شهاب ثاقب می آید و زمین را ازعدل وداد پرخواهد کرد؛ همچنان که پر ازظلم و ستم شده بود.» 
2- امیرالمؤمنین (ع) فرمودند: «قائم ما غیبتی طولانی خواهد داشت. شیعیان را چنان می بینیم که برای پیدا کردن او دشت ودمن را زیرپا گذاشته، ولی اورا پیدا نمی کنند، بدانید آنها که درغیبت وی دردین خویش ثابت بمانند ودر طول مدت غیبتش منکر وی نشوند، روز قیامت با من خواهند بود.»
آن گاه فرمودند:« چون قائم ما ظهورکند، بیعت هیچ کس برگردن وی نیست. از این رو ولایتش پوشیده خواهد ماند وخودش ازنظر ها پنهان می شود.»
 

بسم الله الرحمن الرحیم

حضرت مهدی (عج)درروایات معصومین (ع) ما وکتب شیعه وسنی

اللهم صل علی محمد وآل محمد وعجل فرجهم

 

اللهم عجل لولیک الفرج

ازناحیه مقدسه پیغمبر اکرم (ص) وچهارده معصوم (ع)، روایات بسیاری با سندهای معتبر درباره وجود حضرت مهدی وظهور آن موعود جهانی وارد شده است، که جای هیچ گونه شک وتردید را برای طالبان حقیقت باقی نمی گذارد،. ما دراین جا نمونه هایی را از آن بزرگواران نقل می کنیم.

1- رسول اکرم (ص) فرمودند:  «مهدی از فرزندان من است؛ اسم او اسم من (محمد) وکنیه اش، کنیه من( ابوالقاسم) است، واز نظر اخلاق وخلقت، شبیه ترین مردم به من است؛ برای او غیبت و حیرتی است که درآن مردم بسیاری گمراه می شوند، آن گاه مثل شهاب ثاقب می آید و زمین را ازعدل وداد پرخواهد کرد؛ همچنان که پر ازظلم و ستم شده بود.»[1]

2- امیرالمؤمنین (ع) فرمودند: «قائم ما غیبتی طولانی خواهد داشت. شیعیان را چنان می بینیم که برای پیدا کردن او دشت ودمن را زیرپا گذاشته، ولی اورا پیدا نمی کنند، بدانید آنها که درغیبت وی دردین خویش ثابت بمانند ودر طول مدت غیبتش منکر وی نشوند، روز قیامت با من خواهند بود.»

آن گاه فرمودند:« چون قائم ما ظهورکند، بیعت هیچ کس برگردن وی نیست. از این رو ولایتش پوشیده خواهد ماند وخودش ازنظر ها پنهان می شود.»

3- جابربن عبدالله خدمت حضرت فاطمه زهرا (س) شرفیاب شد، درحالی که درمقابل حضرت لوحی بود که درآن لوح اسامی اولیاء نوشته شده بود.« من شمردم، دوازده نام دیدم که آخرآن اسم ها« قائم » بود وسه نام محمد وچهار نام علی بود.»[2]

4- امام حسن (ع) می فرمایند:«مگر نمی دانید که هیچ یک ازما ائمه نیست،جز این که بیعت با سلطان وگردنکش زمانش را به گردن دارد (یعنی حقشان که امامت وخلافت باشد، ظالمانه وغاصبانه پایمال می شود)، جزآن قائمی که عیسی بن مریم پشت سرش به نماز می ایستد و خداوند متعال تولدش را مخفی ووجودش را غایب فرماید؛ تا هنگام خروج، بیعت هیچ کس درگردنش نباشد؛ واو نهمین فرزند برادرم حسین (ع) است. خداوند عمرش را درغیبتش طولانی نماید، سپس اورا به قدرت خود درچهره جوانی کم تر ازچهل سال ظاهر کندتا بدانند که خداوند برهرچیز قادر وتواناست» [3]

5- امام حسین (ع) می فرمایند:« درنهمین فرزند من، سنتی از یوسف وسنتی از موسی  است، واو قائم ما اهل بیت است که خداوند امراورا دریک شب اصلاح می فرماید.»[4]

6- امام سجاد (ع) فرمودند:« درقائم ما چند سنت از سنت های انبیاء هست: ازآدم، نوح، ابراهیم، موسی، عیسی، ایوب ومحمد (ص). اما ازآدم ونوح طول عمر است؛ واما از ابراهیم، ولادت پنهانی است؛ واما ازموسی، ترس وغیبت است؛ واما ازعیسی، اختلاف آرای مردم پس ازاوست. (چنان که پس ازبالا رفتن آن حضرت، بعضی گفتند:مرد، وبعضی گفتند : به دارآویخته شد و..)، واما از ایوب، گشایش وفرج بعد از امتحان است؛ واما از محمد (ص) خروج با شمشیر است.»[5]

7- امام باقر (ع) فرمودند:«هنگامی که اوضاع روزگار دگرگون شود ومردم گویند: قائم مرده یا هلاک شده، یا بگویند: به کدام بیابان رفته است؛ وآن ها که خواستار نابودی او می باشند، بگویند: کسی که استخوان هایش پوسیده شده است چگونه ظهور می کند؟ شما به ظهور او امیدوار باشید؛ وچون شنیدید که ظهورنموده است به سوی اوبشتابید، ولو با خزیدن ازروی برف باشد.»[6]

8- امام صادق (ع) می فرمایند:« روش غیبتی که درپیغمبران بود، طاق النّعلِ بالنّعل ( با همه خصوصیاتش) درباره قائم ما اهل بیت جاری شود؛ واو پنجمین فرزند پسرم موسی است، او پسرخاتون کنیزان است؛ غیبتی کند که اهل باطل درآن به شک افتند، پس خداوند اورا ظاهر نماید، وشرق وغرب زمین را به دست وی فتح کند. عیسی ابن مریم فرود آید و پشت سراو نماز گذارد وزمین به نورصاحبش روشن و منورگردد، ودرهمه روی زمین جایی نماند که عبادت غیرخدا می شده، جز این که درآن جا پرستش خدا شود، و دین همه خاص خدا شود؛ گرچه مشرکان نپسندند.»[7]

9- امام کاظم (ع) فرمودند:« آن قائمی که زمین را ازدشمنان خدا پاک کند، واز عدل وداد پرنماید، چنان که ازظلم پرشده بود، او پنجمین فرزند من است. اورا غیبتی طولانی است، چون برجان خود خائف است، ودر آن (عصرغیبت) گروه هایی از دین برگردند و جمعی پایدار بمانند. خوشا به حال شیعیان ما که درغیبت قائم، به ولایت ما چنگ زنند وبه دوستی ما وبیزاری از دشمنانمان ثابت بمانند. آنان ازما هستند وما نیز از آن هاییم؛ ایشان به امامت ما راضی اند و ما به تشیع آن ها؛ پس خوشا به حال آن ها؛ به خدا سوگند که آنان درروز قیامت دردرجه ما وبا ما هستند.» [8]

10- امام رضا (ع) فرموده اند:« قائم ما کسی است که چون خروج کند، درسن پیران و سیمای جوانان است، وبه قدری نیرومند است که اگر به بزرگترین درخت روی زمین دست دراز کند، آن را ازبیخ برکند، واگر میان کوهها فریاد زند، سنگ ها پاشیده شوند، وعصای موسی وانگشتر سلیمان را به همراه دارد. او چهارمین فرزند من است، خداوند هرزمان که خواهد او را درحجاب و پرده خود غایب کند، سپس ظاهرش نماید وزمین را به دست او ازعدل وداد پرکند، چنان که از ظلم وستم پرشده است.» [9]

11- امام جواد (ع) فرمودند: «قائم ما همان مهدی (ع) است. اوکسی است که واجب است درزمان غیبتش انتظار کشیده شود وهنگامی که ظهورکرد، اطاعتش کنند؛ واوسومین نفر ازفرزندان من است. قسم به آن خدایی که محمد (ص) را مبعوث به نبوت فرمود وما را به امامت انتخاب نمود، اگر از عمر دنیا فقط یک روز باقی باشد، خداوند آن روز را چنان طولانی گرداند تا قائم ما درآن روز خارج شده وظهور نماید. پس با ظهورش زمین را ازعدل و داد پرکند، چنان که تا آن زمان پر ازظلم وستم بود.» [10]

12- عبدالعظیم حسنی به امام هادی(ع) عرض کرد: پس ازشما چه کسی مولای من است؟

حضرت فرمودند:« پس ازمن فرزندم حسن، ومردم نسبت به جانشین پس ازاو چگونه اند؟»

عرض کرد : برای چه؟ ای مولای من!

فرمودند: «برای این که شخص وی دیده نشود، وحرام است که اورا به اسمش یاد کنند، تا این که خروج کرده وزمین را پر از عدل وداد نماید، چنان که پر از ظلم وستم شده است.»[11]

13- امام حسن عسگری (ع) می فرمایند:« شما مردم را چنان می بینم که بعد ازمن درباره جانشینی اختلاف پیدا می کنید. آگاه باشید! کسی که معتقد به امامت امامان بعد از پیغمبر باشد، ولی فرزند مرا انکارکند، مانند آن است که تمام پیغمبران را باوردارد، ولی نبوت پیغمبر خاتم (ص) را منکرشود. درصورتی که هرکس منکر رسول خدا (ص) باشد، درواقع همه پیغمبران را انکار نموده است؛ زیرا اطاعت آخرین نفر ازما، مانند اطاعت اولین آن ها است، وهرکس که منکر اولین معصوم ما شود، آخرین نفر ما را انکار نموده است.»[12]

14- خداوند متعال هنگام معرفی انوار اوصیاء حضرت رسول اکرم (ص) در معراج درباره نور مقدس حضرت مهدی (عج) خطاب به حبیبش پیامبر(ص) فرمود: ای محمد، مهدی را دوست بدار زیرا من او را دوست دارم و نیز هرکس اورا دوست داشته باشد، دوستش دارم. [13]

15- حضرت رسول اکرم (ص) فرمودند:خوشا به احوال آن کس که قائم اهل بیت مرا درحالی دریابد که دردوران غیبت، حضرت را پیروی می کرده ودوستان آن حضرت را دوست ودشمنانش را دشمن می داشته است. [14]

3- حضرت رضا (ع) فرمودند: از علامات حضرت مهدی (ع) سن زیاد وچهره جوان می باشد به طوری که هربیننده ای می پندارد که چهل سال یا کمتر دارد. [15]

16- حضرت امام موسی ابن جعفر(ع) فرمودند: حضرت مهدی (ع) در دوران غیبت از چشم مردم پنهان می گردد و لکن یادش در دل مؤمنان پوشیده نمی ماند. [16]

17- حضرت علی (ع) فرمودند: چون حضرت امام زمان (ع) ازپس پرده غیبت بیرون آید هوای نفس را به هدایت و رستگاری برمی گرداند زمانی که مردم هدایت را به هوای نفس تبدیل کرده باشند ورای را به قرآن برمی گرداند زمانی که مردم از قرآن چشم پوشیده وآن را به رای واندیشه خود مبدل کرده باشند. [17]

18- حضرت امام حسن مجتبی (ع) فرمودند: اوکسی است که خدای عزوجل ولادتش را مخفی وخودش را پنهان می دارد تا درزمان ظهور بیعت هیچ کس برگردن او نباشد. [18]

19- حضرت امام حسین (ع) فرمودند: خدای متعال امر فرج حضرت مهدی(ع) را دریک شب اصلاح می فرماید. [19]

20- حضرت امام محمد باقر(ع) فرمودند: آن کس که ازسرصدق بگوید: اگر زمان حضرت مهدی (ع) را درک می کردم اورا یاری می نمودم، مانند کسی است که پیروزمندانه پیشاپیش حضرتش شمشیر بزند، وبلکه مانند کسی است که به همراه حضرتش شهید گردد. [20]

21-حضرت مهدی (ع) فرمودند: ما دررسیدگی به شما کوتاهی نمی کنیم ویاد شما ازخاطرمان نمی رود واگر غیر ازاین بود بلاها ومصائب برشما نازل می گردید ودشمنان برشما چیره می شدند. [21]

22- حضرت صادق (ع) فرمودند: اگر مهدی (ع) را درک می کردم  تمامی روزهای عمرم را به خدمت او می پرداختم. [22]

23- حضرت موسی کاظم (ع) فرمودند: خوشا به حال آن شیعیان ما که درغیبت قائم ما به ریسمان ما تمسک جویند و بردوستی ما وبیزاری از دشمنان ما پایدار باشند. آنان ازما هستند وما ازآنان. خوشا به حال آنان! سوگند به ا لله که آنان درروز قیامت با ما، دردرجات ما باشند. [23]

24- امام صادق (ع) فرمودند:آن گاه که قائم (ع) قیام کند، حکمش به عدل باشد، وستم درروزگار اورخت بربندد، وراهها ایمنی یابد، وزمین برکات خویش را ظاهر سازد وهرحقی به صاحبش برگردانده شود، واهل ادیان همگی به اسلام روی آورند وبه ایمان اقرار کنند. [24]

25- حضرت رسول اکرم (ص) فرمودند: هرکه قائم از فرزندانم را انکار کند، مرا انکار کرده است. [25]

26- حضرت رسول اکرم (ص) فرمودند: اگر ازعمر جهان نمانده باشد جز یک روز خدا درآن روز مردی از اهل بیت مرا برانگیزد که عرصه زمین را لبریز از عدل کند، آن گونه که ازستم پر شده باشد. [26]

27- حضرت امام جعفر صادق (ع) فرمودند: صبح وشام منتظر امام زمان (ع) باش.

28- حضرت سجاد (ع) فرمودند: انتظار فرج، خود بزرگترین گشایش است.[27]

29- حضرت امام جواد (ع) فرمودند: بهترین اعمال شیعیان ما، انتظار فرج است. [28]

30- حضرت امام هادی (ع) فرمودند: آن گاه که امام زمان شما دردوران حکومت ظلم وستم از نظرها پنهان شد منتظر فرج باشید. [29]

31- امام موسی الکاظم (ع) فرمودند: بهترین عبادت بعد ازشناخت خداوند، انتظار فرج وگشایش است. [30]

 32- حضرت امام جواد (ع) فرمودند: همانا قائم ازما است، او همان مهدی، این است که واجب است درزمان غیبتش منتظرش باشند ودروقت ظهورش اطاعتش کنند واو سومین نفر از اولاد من است. [31]

33- حضرت باقر (ع) فرمودند: صبر کنید برگزاردن احکام شرع، وشکیبایی ورزید دربرابر دشمنان وآماده وحاضریراق باشید برای امامتان که درانتظار او هستید. [32]

34- حضرت صادق (ع) فرمودند: هرکه دوست دارد از یاران قائم (ع) باشد، باید انتظار کشد وازگناه پرهیز کند و براخلاق ونیکو باشد درحالی که منتظر است، پس اگر چنین کسی پیش از قیام حضرت مهدی (ع) درگذرد، اورا پاداشی باشد مثل پاداش کسی که حضرت قائم (ع) را درک کرده باشد. پس کوشش کنید وانتظار کشید که گوارایتان باد ای گروه مورد رحمت. [33]

35- حضرت صادق (ع) فرمودند: هرکه ازشما براین آیین (تشیع) بمیرد، درحالی که منتظرباشد، همانند کسی است که درخیمه قائم (ع)، درخدمت آن حضرت باشد. [34]

36- حضرت علی (ع) فرمودند: منتظر فرج وگشایش باشید وازرحمت الهی نومید مشوید، چه محبوب ترین اعمال نزد خدای عزوجل انتظار فرج است، هنگامی که بنده با ایمان برآن مداومت ورزد. [35]

37- رسول اکرم (ص) فرمودند: برترین  عبادت انتظار فرج است. [36]

38- حضرت علی (ع) فرمودند: کسی که درانتظار ظهور دولت فرزندم مهدی (ع) باشد مانند کسی است که درراه خدا به خون خویش بغلتد. [37]

39- امام صادق (ع) می فرماید: کسانی که درانتظار دولت قائم می باشند چون آنانند که درخدمت قائم باشند و چون آنانند که دررکاب مهدی شمشیر زده باشند و چون آن کسانند که درخدمت رسول اکرم (ص) به شهادت رسیده باشند. [38]

40- امام صادق (ع) فرمودند:بی تردید مردم زمان غیبت مهدی (ع) که امامت اورا باوردارند ومنتظر ظهور اویند از مردمان دیگر زمان ها برترند و افضل تر.

41- حضرت امام حسن عسگری (ع) فرمودند: به خدا سوگندهرآینه برای مهدی (ع) غیبتی واقع خواهد شد که درآن غیبت نجات نخواهند یافت مگرآنان که خداوند ایشان را برقول به امامت حضرت مهدی (عج) ثابت دارد و اورا بردعای فرج حضرت موفق فرماید. [39]

42- حضرت مهدی (ع) فرمودند: بسیار دعا کنید برای تعجیل فرج. زیرا که همان، گشایش شماست. [40]

43- امام صادق (ع) فرمودند: هرکس برای فرج حضرت مهدی (عج) دعا کند آن حضرت هم درحق او دعا می کنند.

44- امام صادق (ع) :دعا برای فرج باعث نجات یافتن از فتنه های آخرالزمان است.

45- امام محمد باقر (ع): دعا برای فرج خوشایندترین اعمال نزد خداوند است.

46- امام صادق (ع) دعا برای فرج خراش انداختن به صورت ابلیس است.

47- امام صادق (ع) :دعا کننده برای فرج ثواب کسی را دارد که زیر پرچم حضرت مهدی (ع) شهید شده است.

48- امام محمد باقر (ع): دعا برای فرج سبب جاودانگی در بهشت است.

49- امام حسن عسگری (ع): خداوند متعال به این عمل ارزنده (دعا برای فرج حضرت مهدی ) به فرشتگان مباهات می کند.

50- امام صادق (ع): دعا کننده برای فرج رستگاری به شفاعت فاطمه زهرا (ع) پیدا خواهد کرد.

 

اولین کسی از مسلمانان که درعقیده مهدویت تشکیک کرد

 

درتاریخ آمده است که معاویه به جماعتی از بنی هاشم خطاب کرد وگفت:« این که شما گمان می کنید پادشاهی هاشمی ومهدی قائم ازآن شما است، عقیده باطل است، بلکه مهدی همان عیسی ابن مریم است. امرخلافت به دست ما است، تا آن را به اوتسلیم کنیم.»

ابن عباس از جمله کسانی بود که درآن جلسه حضورداشت؛ او درمقابل این تحریف تاریخی وبازی کردن با عقیده اسلامی سخت ایستاده، به معاویه گفت:« ..اما این که گفتی ما گمان داریم که برای ما حکومتی است که مهدی حاکم آن است؛ جواب آن این است که گمان، شرک است؛ همان گونه که خداوند متعال می فرماید:«زَعَمُ الَّذینَ کَفَرُوا اَن لَن یَبَعثُوا»[41] کافران پنداشته اند که هرگز برانگیخته نمی شوند. [42]

درحالی که همه شهادت می دهندکه برای ما ملک وحکومتی است. اگر از عمر دنیا یک روز باقی باشد، خداوند متعال کسی را ازما می فرستد تا زمین را پر از عدل وداد کند؛ همان گونه که پر ازظلم وجور شده باشد. واما این که می گویی: مهدی همان عیسی بن مریم است، عیسی کسی است که برای مقابله با دجال فرستاده می شود، وهرگاه دجال اورا ببیند، نابود می شود ولی امام ازما کسی است که عیسی ابن مریم به اواقتدا می کند و نماز می خواند.»[43]

 

نمای کلی مهدویت در کتب شیعه وسنی

 

«مهدویت» درفرهنگ شیعه، ازجمله آموزه های اعتقادی وبلکه ازضروریات مذهب به شمارمی آید که احادیث مربوط به آن، چنان فراوان وگسترده است که جای هیچ شک وتردیدی را باقی نمی گذارد. با مروری کوتاه درمنابع حدیثی شیعه واهل سنت به خوبی درمی یابیم که موضوع ظهور حضرت مهدی (ع) وبرپایی حکومت عدل جهانی به دست ایشان، جزو موضوعات کاملا متواتر ومورد قبول تمام مسلمانان به خصوص شیعه دوازده امامی است.

 

دهها تن ازاصحاب ائمه: پیش از تولد امام زمان (ع) با استفاده از بیانات نورانی معصومین (ع) کتاب های مستقلی دررابطه با ولادت، غیبت، ظهور ونشانه های ظهورآن حضرت تألیف کرده اند.

 

 

امروزه نیز بزرگانی از دانشمندان شیعه به این مهم مبادرت کرده اند. یکی ازآثاری که بیشتر روایات معصومین را گرد آورده کتاب گران سنگ منتخب الاثر است. دراین کتاب روایات فروانی در موضوع مهدویت گرد آمده است وبا مراجعه به آن آمار ذیل به دست می آید:

 

ردیف

موضوعات

 تعداد روایات

1

ائمه دوازده نفر هستند

271

2

ائمه به تعداد نقباء بنی اسرائیل هستند.

40

3

ائمه دوازده نفرواولین آن ها حضرت علی (ع) است

133

4

ائمه دوازده نفر واولین آنها حضرت علی (ع) وآخر آنها امام مهدی (ع) است.

91

5

ائمه دوازده نفر امام آخرین آنها امام مهدی (ع) است.

94

6

ائمه دوازده نفر ونه تن آنها ازفرزندان امام حسین هستند.

139

7

ائمه دوازده نفر نه تن آنها ازفرزندان امام حسین (ع) ونهمین آنها قائم ومهدی آنان است.

50

8

ائمه دوازده نفر همراه با اسامی آنان

50

9

بشارت به خروج امام مهدی (ع)

657

10

از عترت پیامبر و از اهل بیت و ذریه اوست

389

11

اسم او اسم پیامبر وکنیه اش کنیه او وشبیه ترین مردم به پیامبر وبه سنت اوعمل می کند.

48

12

شمایل حضرت مهدی (ع)

21

13

از فرزندان حضرت علی (ع) است

214

14

از فرزندان زهرا (س) است

192

15

از اولاد حسن وحسین (ع) است

107

16

از فرزندان حسین (ع) است

185

17

از نه امام که از فرزندان حسین (ع) هستند

160

18

نهمین امام از فرزندان حسین (ع) است

148

19

از فرزندان حضرت سجاد (ع) است

185

20

از فرزندان امام باقر (ع) است

103

21

از فرزندان امام صادق (ع) است

103

22

ششمین از فرزندان امام صادق (ع) است

99

23

از فرزندان امام کاظم (ع) است

101

24

پنجمین از فرزندان امام کاظم (ع) است

98

25

چهارمین از فرزندان امام رضا (ع) است

95

26

سومین از فرزندان امام جواد (ع) است

90

27

از فرزندان امام هادی (ع) است

90

28

جانشین جانشین امام هادی (ع) است

146

29

نام پدر او حسن (ع) است

147

30

او فرزند بهترین کنیزان است

9

31

هرگاه سه اسم محمد وعلی و حسن پشت سرهم آمدند چهارمین آنان قائم است.

2

32

دوازدهمین وخاتم ائمه است.

136

33

زمین را پر از عدل وداد می کند.

123

34

دارای دوغیبت است که یکی کوتاه تر از دیگری است.

10

35

دارای غیبت طولانی تا زمانی که خدا اذن خروج به اودهد

91

36

علت غیبت او

7

37

فواید امام غایب و چگونگی بهره مندی از او

7

38

طول عمر حضرت

318

39

او جوان است وسیمای او پیر نمی شود.

8

40

ولادت او مخفی است.

14

41

بیعت کسی براو نیست

10

42

اودشمنان خدا را می کشد و زمین را ازشرک پاک می کند وحکومت جباران را برمی اندازد وبرتأویل قرآن می جنگد

19

43

او امر خدا را آشکار ودین خدا را ظاهرمی کند و موید ومنصور به ملائکه است وزمین را احیاء می کند.

6

44

مردم را به قرآن و سنت پیامبر برمی گرداند

15

45

انتقام از دشمنان می گیرد

4

46

سنن پیامبران از جمله علل غیبت اوست

23

47

او قائم به سیف است و بعد ازخروج او ایمان کسی که قبلا ایمان نیاورده باشد فایده ندارد

7

48

مردم همه مطیع او می شوند

1

49

سیره حضرت

30

50

زهد حضرت

4

51

کمال عدالت و گسترش عدل وامنیت در دولت او

7

52

علم حضرت

5

53

جود حضرت و اینکه مال را بدون شمارش می بخشد

13

54

مواریث انبیاء دردست وی برای اتمام حجت

5

55

ظهور بعد ازامتحان شدید مردم وگرفتاری سخت مومنان

24

56

برحضرت عیسی (ع) امامت می کند.

25

57

صاحب پرچم پیامبر و آنچه برآن نوشته شده است.

6

58

ولادت حضرت ومادر ایشان

214

59

معجزات حضرت درزمان پدر

9

60

کسانی که اورا درزمان پدر دیده اند.

19

61

کسانی که اورا درغیبت صغری دیده اند.

25

62

بعضی از معجزات حضرت درغیبت صغری

27

63

شرح حال سفیران ونواب ایشان درغیبت صغری

22

64

معجزات حضرت درغیبت کبری

12

65

کسانی که اورا درغیبت کبری دیده اند.

13

66

چگونگی خروج وظهور حضرت مهدی (ع)

12

67

جهان پیش از ظهور ( فساد وظلم وگناه ...)

37

68

برخی از علائم ظهور

29

69

ندای آسمانی ومحتوای آن

27

70

گرانی، مریضی

23

71

سفیانی، خسف بیداء ، قتل نفس زکیه، یمانی، صیحه

38

72

خروج دجال

12

73

عدم جواز توقیت وتعیین وقت ظهور

7

74

سال وماه وروز خروج حضرت

7

75

مکان خروج و محل منبر ایشان

17

76

چگونگی بیعت با ایشان

11

77

شرق وغرب عالم را فتح می کند.

12

78

فراگیر شدن یکتا پرستی

7

79

زمین گنج ها و معادن خود را آشکارمی کند.

10

80

برکات آسمان وزمین آشکارمی شود.

12

81

اجتماع 313 مرد نزد او دریک ساعت وبرخی اوصاف آنان

25

82

اهل شرق وغرب عالم پیش او جمع می شوند.

2

83

زمین را پر از عدل وداد می کند.

129

84

نزول عیسی وخواندن نماز پشت سرامام مهدی (ع)

39

85

حضرت مهدی (ع) دجال را می کشد.

6

86

جنگ حضرت با سفیانی

2

87

آبادی زمین درحکومت او

5

88

تسهیل امور وتکامل عقول درعصر مهدی (ع)

7

89

فضایل اصحاب مهدی (ع)

14

90

قدرت وصلابت آنها

5

91

مدت حکومت حضرت بعد ازظهور

18

92

چگونگی زندگی ولباس وخوراک حضرت

4

93

آنچه حضرت به آن دعوت می کند وبه آن عمل می نماید

7

94

حرام بودن انکار قائم

9

95

فضیلت انتظار فرج به ظهور حضرت

23

96

تکالیف شیعیان نسبت به حضرت

54

97

پاداش کسی که امام را درک کند وبه اواقتدا نماید

10

98

فضیلت کسی که درغیبت به او ایمان آورد

23

99

چگونگی سلام و صلوات برآن حضرت

6

100

دعاهای حضرت

13

 

 

اگرچه روایات گرد آمده دراین اثر حدود 930 روایت است، اما موضوعات مورد اشاره براساس جدول یاد شده افزون بر شش هزارعنوان است واین مطلب به دلیل آن است که گاهی یک روایت شامل چند موضوع از موارد اشاره شده می باشد.

 

آیا درکتب اهل سنت روایاتی در باره وجود ظهور و سیره امام مهدی (ع) وجود دارد؟

 

 برخلاف تصور عده ای باور مهدویت اختصاص به شیعه ندارد. بلکه بخش مهمی از عقاید اسلامی است ویکی ازمسائل ریشه دار اصول اسلامی به شمارمی آید که بین تمام فرقه ها ومذاهب اسلامی براساس بشارت های پیامبر گرامی اسلامی (ص) شکل گرفته است. با مروری برکتاب های روایی اهل سنت درخواهیم یافت که موضوع مهدویت دراین منابع به وفور مورد تصریح قرار گرفته است.

 

 افزون بر روایات فراوانی که درمنابع اهل سنت به صورت پراکنده به چشم می خورد، دردهها کتاب مرجع ومنبع فصل مستقلی به آن اختصاص یافته؛ تدوین وتألیف کتاب های حدیثی ویژه حضرت مهدی (ع) به دست دانشمندان اهل سنت دراین زمینه، گویای جایگاه والای مهدویت نزد اهل سنت است. [44]

 

یکی از کتاب های معتبر اهل سنت، مسند احمد بن حنبل [45] می باشد. این اثر از کهن ترین ومعتبرترین مدارک حدیث اهل سنت می باشد. دراین کتاب مجموعا 136 حدیث درباره حضرت مهدی (ع) روایت شده است.

 

استاد «علی محمد علی دخیل» اسامی 205 نفر از بزرگان علمای سنی را درکتاب خود الامام المهدی(ع) آورده است که سی نفر ازآنها مستقلا درباره حضرت ولی عصر (ع) کتاب نوشته اند و 31 نفرشان فصلی را درکتاب های خود به روایات حضرت مهدی (ع) اختصاص داده اند، و 144 نفرشان به تناسب های مختلف، روایات مربوط به حضرت مهدی (ع) را درکتاب های خود آورده اند. [46]

 

علمای اهل سنت فقط به نقل روایات راجع به حضرت مهدی (ع) درصحاح خود ودیگر کتب معتبراکتفا نکرده اند، بلکه گروه زیادی ازشخصیت های برجسته ایشان اعتراف کرده اند که این احادیث، مشهور یا متواتر است.

 

اینک برای مزید اطلاع، نمونه هایی از اعتراف برخی از این دانشمندان را دراینجا نقل می کنیم:

 

1- محمد شبلنجی، دانشمند معروف مصرف درکتاب نورالابصار چنین می نویسد:

«تواترت الاخبار عن النبی (ع) علی ان المهدی من اهل بیته وانه یملا الارض عدلا.[47]

اخبار متواتری از پیامبر اکرم (ص) رسیده است که مهدی (ع) از خاندان اوست وزمین را از عدل پر می کند.

2- شیخ محمد صبّان، درکتاب اسعاف الراغبین چنین می گوید:

«وقد تواترت الاخبار عن النبی (ع)  بخروجه، وانّه من اهل بیته، وانّه یملاء الارض عدلاً وانَّه یساعد عیسی (علیه السلام) علی قتل الدّجال بباب لد بارض فلسطین، وانه یوم هذه الامه ویصلی عیسی خلفه». [48]

اخبار متواتری از پیامبر اکرم ( ص) نقل شده است که مهدی (ع) قیام خواهد کرد واینکه او ازخاندان پیغمبر(ص) است وزمین را پر از عدل می کند وحضرت عیسی (ع) را بر کشتن دجال درسرزمین فلسطین دم دروازه «لد» یاری می دهد و براین امت امامت می کند و حضرت عیسی (ع) پشت سراو نماز می گذارد.

3- ابن حجر عسقلانی، درکتاب «فتح الباری» درباره اخبار واحادیث راجع به حضرت مهدی (ع) میگوید:

اخبار به تواتر رسیده است که مهدی (ع) ازاین امت است، وعیسی ابن مریم از آسمان فرود می آ ید  وپشت سراو نماز می خواند. [49]

4-ابن حجر هیثمی مکی درکتاب الصواعق المحرقه ازابوالحسن ابری، چنین نقل می کند:

«قد تواترت الاخبارواستفاضت بکثره رواتها عن المصطفی (ع) بخروجه وانه من اهل بیته وانه یملا الارض عدلا». [50]

 

اخبار متواتری از پیامبر اکرم (ص) نقل شده است که مهدی ظهور خواهد کرد واینکه او از اهل بیت پیامبر است وزمین را از عدل وداد پرخواهد نمود.

همچنین علمای دیگر اهل سنت  از جمله ابوالطیب سید محمد صدیق حسینی بخاری قنوجی هندی، درکتاب الاذاعه لماکان وما یکون بین یدی الساعه [51] وشیخ منصور علی ناصف، از دانشمندان معروف جامع «الازهر» مصر ونویسنده کتاب التاج الجامع للاصول واحمد زینی دحلان، دانشمند معروف حجاز ومفتی بزرگ مکه، درکتاب الفتوحات الاسلامیه [52]به تواتر این حدیث را آورده اند.

 

نکته قابل توجه این که وهابیان، نیز که ازتندروترین گروههای اسلامی اهل تسنن به شمارمی روند، مسأله «مهدویت» وتواتر احادیث مربوط به حضرت مهدی (ع) را پذیرفته اند. وبا سایر فرقه های مسلمین اتفاق نظر دارند وبه طور جدی از آن دفاع می کنند وآن را از عقاید قطعی ومسلم اسلامی می دانند.

 

هم اکنون به منظور تأیید این گفتار، بیانیه مهمی را می آوریم که ازطرف رابطه العالم الاسلامی، مرکز مهم دینی وهابی ها که ازبانفوذترین مراکز دینی حجاز ومکه است درپاسخ سئوال یک نفر مسلمان از اهالی کنیا که درسال 1976 میلادی صادرشده است.

 

«...«مهدی»...علوی وفاطمی است واومهدی موعود منتظر است. موقع ظهور وی در آخرالزمان است وظهورش ازنشانه های قیامت می باشد. از غرب ظاهر شود، ودرحجاز درمکه مکرمه بین «رکن ومقام» با آن حضرت بیعت نمایند. هنگامی که کفر وظلم وفساد عالم را گرفته باشد، اوظهورمی کند وزمین را از عدل وداد پرمی کند، همان گونه که ازجور وستم پرشده باشد. برهمه جهان حکومت خواهد کرد وهمه جهانیان دربرابر او سرتعظیم فرود خواهند آورد وهمگی تسلیم وی خواهند شد، یا به میل ودلخواه یا با نبرد.

او تمام روی زمین را مالک خواهد شد وحضرت عیسی (ع) بعد ازظهوراو، ازآسمان فرود می آید و«دجال» را می کشد ویا همراه با ظهورش ازآسمان فرود آید وحضرت مهدی (ع) را برکشتن «دجال» بر دردروازه «لد» درسرزمین فلسطین، یاری می دهد. مهدی (ع) آخرین خلفای راشدین دوازده گانه است که پیامبر ازآنها خبر داده است ودرصحاح اهل سنت آمده است.

احادیث مربوط به مهدی (ع) را بسیاری از صحابه ازشخص پیامبر اکرم ( ص) نقل کرده اند که ازجمله آنهاست : عثمان بن عفّان، علی ابن ابیطالب (ع)، طلحه بن عبیدالله ، عبدالرحمن بن عوف، عبدالله ابن عباس، عماریاسر،  عبدالله ابن مسعود، ابوسعید خدری، ثوبان، قره بن اساس مزنی، عبدالله بن حارث، ابوهریره، حذیفه بن یمان، جابربن عبدالله، ابوامامه، جابن ابن ماجد، عبداله ابن عمر، انس بن مالک، عمربن حصین واُمّ سلمه.

 

اینها بیست نفر ازکسانی هستندکه روایات راجع به مهدی (ع) را نقل کرده اند وغیر از اینها افراد زیاد دیگری نیز وجود دارند. سخنان فراوانی نیز ازخود« صحابه» نقل شده است که درآنها به ظهورحضرت مهدی (ع)تصریح گردیده است وآنها را نیز می توان درردیف روایات پیامبر قرار داد؛ زیرا مسأله ظهور مهدی (ع) ازمسائلی نیست که بتوان درآن اجتهاد کرد.

 

روایاتی که درباره ظهور مهدی منتظر(ع) ازشخص رسول اکرم نقل شده وآنچه راکه صحابه پیامبر با اعتماد به گفته رسول خدا (ع) بیان کرده اند وشهادت وگواهی آنان نیز درحکم حدیث است دربسیاری از کتب معروف اسلامی ومتون اصلی حدیث پیامبر(ص) اعم از سنن، معاجم و مسانید آمده است که ازآن جمله است: سنن ابوداود،سنن ترمذی، سنن ابن ماجه، سنن ابی عمروالدانی، مسند احمد وابن یعلی، وبزار، صحیح حاکم، معاجم طبرانی، ورویانی، ودارقطنی، وابونعیم درکتاب اخبارالمهدی، وخطیب درتاریخ بغداد، وابن عساکر درتاریخ دمشق وغیراینها.

 

وبعضی ازدانشمندان اسلامی درباره مهدی (ع) کتاب های ویژه ای نوشته اند. عده ای از بزرگان ودانشمندان متقدم ومتاخر نیز درنوشته های خود تصریح کرده اند که احادیث مربوط به مهدی (ع) متواتر است وبه هیچ وجه قابل انکار نیست. ازآن جمله است:

 

سخاوی درکتاب فتح المغیث، محمد ابن احمد سفارینی درکتاب شرح العقیده، ابوالحسن آبری درکتاب مناقب الشافعی، ابن تیمیه درکتاب فتاوایش، سیوطی درکتاب الحاوی، ادریس عراقی درتألیفی که درباره مهدی دارد، شوکانی درکتاب التوضیح فی تواتر ماجاء فی المنتظر والدجال والمسیح، محمد بن جعفر کنانی درنظم المتناثر فی الحدیث المتواتر وابوالعباس بن عبدالمومن درکتاب الوهم المکنون من کلام ابن خلدون.

 

حافظان، بزرگان ودانشمندان علم حدیث نیز تصریح کرده اند که احادیث مربوط به مهدی (ع) شامل احادیث «صحیح» و«حسن» است ومجموع آنها متواتر وصحت آنها قطعی است. بنابراین، اعتقاد به ظهور مهدی (ع) برهرمسلمانی واجب است وجزء عقاید اهل سنت وجماعت است وجز افرادنادان وبی اطلاع ازاسلام وبدعتگزار، منکر آن نخواهند بود.» [53]

چکیده دیدگاه اهل سنت درباره «مهدویت» را می توان دراین سخن ابوالحسن آبری به دست آورد.

«به تحقیق ( دراین زمینه ) روایات متواتر است وازرسول خدا به طور مستفیض رسیده که مهدی از اهل بیت اوست. وزمین را ازعدل آکنده می سازد. عیسی (ع) برای کمک به اودرکشتن دجال خروج می کند. مهدی (ع) امام وپیشوای این امت است وعیسی پشت سراونماز اقامه خواهد کرد.» [54]

 

 



[1] کمال الدین وتمام النعمه، ص 287

[2] همان، ص 287

[3] اثبات الهدا، ج 5، ص 155

[4] کمال الدین وتمام النعمه، ص 317

[5] همان، ص 322

[6] همان، ص 333

[7] همان، ص 339

[8] همان، ص 345

[9] همان، ص 376

[10] همان، ص 377

[11] همان، ص 380

[12]  مهدی موعود، ترجمه علی دوانی، ص 391

[13] غایه المرام، باب 23، حدیث 105

[14] کمال الدین، ج 2

[15] همان باب 57، حدیث 12

[16] همان، باب 34، حدیث 6

[17] نهج ا لبلاغه، خطبه 138

[18] کمال الدین، باب 29، حدیث 2

[19] کمال الدین

[20] همان، باب 55، حدیث 2

[21] بحارالانوار، ج 53

[22] غیبه النعمانی

[23] کمال الدین.

[24] کشف الغمه

[25] کمال الدین

[26] سنن ابوداود.

[27] کمال الدین، باب 21

[28] همان، باب 36

[29] همان، باب 37

[30] تحف العقول.

[31] مسند امام الجواد

[32] غیبه النعمانی

[33] همان

[34] همان

[35] الاحتجاج

[36]  کمال الدین

[37] همان

[38] بحارالانوار، ج 52

[39] کمال الدین، باب 38

[40] همان.

[41]  تغابن، 7

[42] بحارالانوار، ج 33، ص 256

[43] همان، ص 257

[44] الامام المهدی عند اهل السنه

[45] پیشوای فرقه حنبلی اهل سنت، معاصر امام نهم ودهم .

[46] الامام المهدی، ص 260

[47] نورالبصار، ص 189

[48] اسعار، الراقبین، حاشیه نورالابصار، ص 152

[49] فتح الباری، ج 7، ص 169

[50] صواعق المحرقه، ج 2، ص 480

[51] الاذاعه لما کان ولمایکون بین یدی الساعه، ص 53 و 126

[52] ج 2 ،ص 299، ح 300

[53] ظهور حضرت مهدی ازدیدگاه اسلام، مذاهب وملل جهان، ص 125

[54] المهدی المنتظر، ج 1، ص 60

 

مطالب مرتبط
تنظیمات
این پرونده را به اشتراک بگذارید :
Facebook Twitter Google LinkedIn