فواید امام غایب برای مردم

فواید امام غایب برای مردم گفته می شود که زندگی امام درعصر غیبت، یک زندگی خصوصی محسوب می شود؛ درصورتی که یک امام وپیشوا باید در بین مردم ودراجتماع مسلمین باشد. با این وضع، حق داریم بپرسیم که امام غایب چه فایده ای می تواند برای مردم داشته باشد؟ باید دانست که مفهوم غایب بودن امام مهدی (ع) این نیست که وجود نامرئی دارند وبه یک وجود پنداری شبیه تر ازیک وجود عینی باشند، بلکه ایشان نیز ازیک زندگی طبیعی عینی خارجی برخوردار هستند وتنها استثنایی که در زندگی آن حضرت وجود دارد، عمرطولانی است؛ وگرنه آن وجود نازنین درجامعه انسانی بطور ناشناس زندگی می کنند. بعد ازبیان این مسأله کهفواید امام غایب برای مردم

گفته می شود که زندگی امام درعصر غیبت، یک زندگی خصوصی محسوب می شود؛ درصورتی که یک امام وپیشوا باید در بین مردم ودراجتماع مسلمین باشد. با این وضع، حق داریم بپرسیم که امام غایب چه فایده ای می تواند برای مردم داشته باشد؟ 
باید دانست که مفهوم غایب بودن امام مهدی (ع) این نیست که وجود نامرئی دارند وبه یک وجود پنداری شبیه تر ازیک وجود عینی باشند، بلکه ایشان نیز ازیک زندگی طبیعی عینی خارجی برخوردار هستند وتنها استثنایی که در زندگی آن حضرت وجود دارد، عمرطولانی است؛ وگرنه آن وجود نازنین درجامعه انسانی بطور ناشناس زندگی می کنند. 
بعد ازبیان این مسأله که حضرت مهدی (ع) یک پندار نیست، بلکه یک حقیقت عینی است، می گوییم: اگرچه حضور شخصی امام (ع) در بین مردم سبب می شود که مسلمانان از برکات بیشتر و درسطح بسیار وسیع تری بهره مند شوند، ولی این چنین نیست که اگرشخص امام (ع) غایب بود، هیچ گونه فایده وثمره ای برای امت اسلام ومردم نداشته باشد؛ بلکه مردم را تحت نفوذ شخصیتی خود می گیرد. 
در احادیث متعددی که درباره فلسفه وفایده وجود امام (ع) دردوران غیبت به ما رسیده است، فواید گوناگونی را برشمرده اند، که بطوراختصار به بعضی ازآنها اشاره می کنیم. 
1- امام غایب (ع) واسطه فیض و امان اهل زمین:  گفته شد که امامان معصوم (ع) وامام زمان (ع) امان اهل زمین اند واگر زمین از این حجت های الهی خالی بماند، دنیا واهلش نابود خواهند شد. لذا وجود امام (ع) موجب برکات بسیاری است؛ حال به ظاهر حاضر باشند ویا غایب، فرقی دراین زمینه نمی کند. 
پیامبر اکرم (ص) رمز وراز این مسأله را بابیانی نغز وپرمعنی بیان کرده و درپاسخ این پرسش که وجود مهدی (ع) درعصر غیبت چه فایده ای دارد می فرمایند:
« آری، به خداوندی که مرا به پیامبری مبعوث کرده است؛ آن ها از وجود او منتفع می شوند و ازنور ولایتش درطول غیبت بهره می گیرند؛ چنان که ازآفتاب پشت ابر استفاده می برند.»  
حضرت صاحب امر (ص) دراین باره فرموده اند:
«همانطور که ازخورشید که توسط ابرها پنهان شده بهره گیری می شود، از من نیز درزمان غیبتم به همان صورت بهره می برند. وهمانا من سبب آرامش و امنیت مردم روی زمین هستم؛ چنان که ستارگان امان اهل آسمانند». 
2- اثر امید بخشی به مسلمین:   ایمان واعتقاد به امام غایب (ع) سبب امیدواری مسلمانان نسبت به آینده پرمهر وصفای خویش درعصر ظهور امام می گردد. جامعه شیعی، طبق اعتقاد خویش به امام شاهد وزنده، همواره انتظار بازگشت آن سفرکرده را- که صد قافله دل همره اوست- می کشد. هرچند اورا در میان خود نمی بیند، اما خود را تنها وجدای ازاو نمی داند. اگر این رهبر اصلا وجود خارجی نداشته باشد وعلاقمندان مکتب انسان سازش در انتظار تولد وپرورش او درآینده باشند، وضع بسیار فرق می کند. 
باری؛ امام غایب (ع) همواره مراقب حال ووضع شیعیان خویش می باشد، وهمین مسأله باعث می گردد که پیروان به امید لطف وعنایت حضرت، برای رسیدن به یک وضع مطلوب جهانی تلاش کرده و درانتظار آن منتظر بسر برند؛ چنان که خود فرمودند:
« ما در رسیدگی وسرپرستی شما کوتاهی نکرده ویاد شما را از خاطر نبرده ایم. پس تقوای الهی پیشه کنید وما را یاری نمایید تا ازفتنه ای که به شما روی می آورد، شما را نجات بخشیم.»  
3- پاسداری از آیین اسلام ودین خدا:  ازجمله آثار وفواید امام غایب (ع) این است که عاشقان وسربازان آن حضرت، خود را به امید عصرظهور، برای دفاع از دین آماده مینمایند. 
حضرت علی (ع) دراین باره می فرمایند:
« به برکت آن امام، گروهی ازمردم برای دفاع از دین ودرکوبیدن فتنه ها آماده می شوند؛ چنان که شمشیر وتبر به دست آهنگر تیزمی گردد. چشم آن ها به واسطه قرآن روشن است، تفسیر ومعانی قرآن درگوششان گفته می شود، وشب وروز ازجام حکمت الهی سیراب می شوند.» 
چه می شد اگرغیبت نمی بود وامام زمان (ع) درآخرالزمان متولد می شدند وپس ازرشد جسمی وفکری مردم قیام می کردند؟ 
دراین باره سه نکته را باید مد نظر داشت:
1- زمین هرگز نباید خالی ازحجت خدا باشد، زیرا بنابر روایات، «لولاالحجه لساحت الارض باهلها»   اگرحجت خدا روی زمین نبود، زمین اهلش را فرو می برد. 
پس تمام هستی به واسطه حجت خداوند برپاست. اگرمنظومه شمسی درحرکت است، درخت میوه می دهد، زمین می روید، آسمان می بارد، ویا همه هستی وتحولات وفیوضات آن ادامه دارد، همه به برکت وجود مقدس امام معصوم وحجت خداست. از این رو، درزیارات می خوانیم:
« بکم تنبت الارض اشجارها وبکم تخرج الاشجار اثمارها وبکم تنزل السماء قطرها و رزقها وبکم یکشف الله الکرب وبکم ینزل الله الغیبث».  
2- بی گمان اگر حضرت مهدی(ع) ازنظرها پنهان نمی شدند ومانند اجداد طاهرین خود درمیان مردم بودند وشناخته می شدند، ایشان را به قتل می رساندند؛ چنان که پس ازشهادت پدر به خانه اوهجوم بردند وهمه جای خانه را بازرسی و تفتیش نمودند.
3- حکمت خداوند این است که حضرت مهدی (ع) حکومت اسلامی جهانی تشکیل دهند و انتقام تمام مظلومان را از ستمگران بگیرند و جهان را ازعدالت پرسازند! براین اساس، چاره ای نیست جزاین که حجت خدا در جهان وجود داشته باشد، تا زمین ازحجت خالی نباشد، واز نظر ها غایب باشد تا به قتل نرسد، وبماند تا دروقت خود، که خداوند اجازه دهد، ظهورکند وزمین را از عدالت وحق پرسازد. 
یکی ازنشانه های غیرحتمی  ظهور امام زمان، فساد وتهاجم فرهنگی است، چرا باید با تهاجم فرهنگی مبارزه شود؟
اسلام، دین مبارزه با فساد وتباهی ودین امر به معروف ونهی ازمنکر است.وقتی که حضرت مهدی (ع) تشریف بیاورند، مهمترین کار ایشان همین است، فساد را برمی دارند و خرافات را می زدایند و زورگویان را سرجای خودشان می نشانند وجلوی انواع گناهان را می گیرند. 
اگر ما که ازشیعیان وطرفداران حضرت هستیم، اهل گناه وفساد شویم وبگذاریم تهاجم فرهنگی، ما وخانواده ها را تهدید کند وازخدا ودین دورسازد، آن وقت از دشمنان حضرت می شویم ووقتی که ایشان تشریف بیاورند با ما مبارزه می کنند. کسی که با امام زمانش بجنگد، اهل دوزخ خواهد بود. 
بنابراین، یک مسلمان مؤمن در عین این که منتظر ظهور حضرت مهدی (ع) است وباید دعا کند که حضرت ظهورنمایند وتوفیق شهادت در رکاب ایشان را بیابد، باید با ظلم وفساد وگناه مبارزه کند، واین وظیفه واجب همگان است.
انتظار ظهور به معنای آمادگی وآماده باش است، نه به معنای گسترش دادن فساد وظلم وجور. آیا این عاقلانه است که منتظران مهدی (عج) برای این که حضرت زودتر تشریف بیاورند ظلم وفساد را گسترش دهند و احیانا خود نیز ا هل فساد باشند؟ دراین صورت آیا می توان گفت: این فرد منتظر ظهور عدالت است؟ 
ثانیا، گسترش فساد وظلم وتهاجم فرهنگی، علت قیام حضرت نیست، بلکه علامت نزدیک شدن قیام است. علت با علامت تفاوت دارد. 
علت قیام حضرت مهدی (ع) اجازه ودستور خدا است. هروقت که خدا صلاح بداند، به حضرت دستور خواهد داد که قیام کنند. البته قیام در زمانی خواهد بود که دینا پراز ظلم وجور شده باشد وهمه مردم دنبال فریاد رسی باشند. پس باید بین علت وعلامت فرق بگذاریم. اگر همه گناهکار شویم وبگذاریم فساد وگناه جامعه را فراگیرد، باز علت واسباب قیام حضرت را فراهم 
نکرده ایم، چون علت قیام حضرت، اذن واجازه خداست. 
 
چه شباهت هایی میان پیامبران و امام زمان (عج) وجود دارد؟ 
1- شباهتش به آدم ونوح (ع) طول عمر آن حضرت است. 
2- شباهتی به یونس (ع) دارد که بعد ازپیری، به صورت جوانی به سوی قومش برگشت. 
3- شباهتش به یوسف (ع)، پنهان بودن او ازآشنایان خویش است، با آن که مسافت بین او وآن ها کم بود. 
4- شباهتی به صالح نبی (ع) دارد وآن چند دسته شدن قومش درمدت دوری اوست. 
5- شباهتش به خضر وذوالقرنین طولانی شدن غیبت است. 
6- شباهتی به ابراهیم وموسی (ع) دارد و آن پنهان بودن ولادت او وغیبت ودوری گزیدن از قومش است. سنتی نیز از موسی دارد که انتظار اذن ازطرف خداوند برای قیام است. 
7- شباهتی به عیسی (ع) دارد وآن اختلاف مردم درباره زنده بودن یا مردن آن حضرت است. 
8- شباهتش به جدش درنام وکنیه وقیام با شمشیر است.  
 
دعای ندبه چه تناسبی با امام زمان (ع) دارد؟
دعای ندبه از دعاهایی است که دراعیاد اسلامی، از جمله درنیمه ماه شعبان- روز ولادت امام عصر (ع)- وروز عید فطر وعید قربان وجمعه خوانده می شود. این دعا مضامین عالی داشته وتقریبا سه بخش دارد که بخش اول آن تاریخچه ومصائبی است که براسلام واهل بیت (ع) وارد شده وقسمت دوم آن معرفی امام عصر(ع) وقسمت سوم آن ترکیبی از دعا وتضرع وناله به پیشگاه امام عصر (عج) است. بیشترین قسمت دعاف متناسب با امام عصر(ع) وفریاد خواهی از ایشان است. 
چرا روز جمعه متعلق به امام زمان (ع) شده است؟ 
روز جمعه از چند جهت اختصاص به امام عصر(ع) دارد:
اولا، ولادت با سعادت آن حضرت، روز جمعه بوده است. وثانیا، ظهور آن حضرت طبق روایات، درآن روز خواهد بود وانتظار فرج در آن روز بیشتر از روزهای دیگر است ودرزیارت مختصه آن حضرت در روز جمعه آمده است که :
«...هذا یوم الجمعه وهو یوملک المتوقع فیه ظهورک..».
این روز جمعه است وآن روز توست که درآن ظهور تو انتظار کشیده می شود. 
واین که روز جمعه عید شمرده شده، به همین جهت است. 
در بعضی از روایات از حضرت صاحب الزمان، تعبیر به جمعه شده، که کنایه از شخص شریف آن حضرت است. امام علی النقی (ع) درشرح حدیث رسول خدا (ع) که فرموده اند:« با روزها دشمنی نکنید که آن هم با شما دشمنی خواهند کرد» ، چنین فرمودند:
«روزها ماییم، مادامی که آسمان ها وزمین بپاست: شنبه، اسم رسول خدا (ص) ویکشنبه، امیرالمؤمنین (ع) ودوشنبه، حسن وحسین(ع) و سه شنبه، علی ابن الحسین و محمد بن علی وجعفر بن محمد (ع) وچهارشنبه ، موسی ابن جعفر وعلی ابن موسی ومحمد بن علی ومن ( علی ابن محمد ) وپنج شنبه ، فرزندم حسن (ع) و جمعه، فرزند فرزندم است که اهل حق به سوی او جمع می شوند.» 
طبق روایات، اوقاتی مخصوص امام عصر(ع) است:
اول: شب قدر
دوم: روز جمعه 
سوم : روز عاشورا
چهارم: از وقت زرد شدن آفتاب تا غروب هرروز. 
پنجم: عصر دوشنبه 
ششم: عصر پنج شنبه 
هفتم: شب وروز نیمه شعبان.
هشتم: نوروز. 
 
عاشق کسی هستم که...
 
همتای اونیست ،هماننداو پیدا نمی‌شود
جز او زندگی ونگاهم به کسی نیست 
و  جز او کسی سهمی ازقلبم ندارد
 یاحبیبٌ‌لَیسَ‌یَعدِلُهُ‌حَبیبٌ. وَ‌مالِسَواهُ‌فِی‌قَلبی‌نَصیبٌ
 
خدایا ،ماهمه بندگان توییم ، ای کلیدهمه درب ها  ی بسته های ما،دوای همه خستگیهای ما. مولا ،دست رحمتت به  احسان و لطف بلند است ،خود   گره ها و مشکلات مان  را عنایتی مولا.خواست ما فرج مهدی زهراست عنایت نما عزیز.به احسان وکرم ولطفت  یا مهربان عزیز.شاید زلطف دهی فرج آل مصطفی(ص).اللهم العجل لولیک الفرج.
 
از رگ گردن بما  نزدیکتر         در میان یاس ها لبریزتر
تو که تنها مونسم هرلحظه ای    مهربان جان من جاویدتر
 
عشق دیدارت و سکوت وصلت  ونگاهت شده حسرت دلم .تو مرا یاری کن ای تمام وجود، ای قاهر لاشریکفای رئوف عزیزف ای مهربان خبیر.محتایم به نگاهت به نوازشت و نوایت  ای دوست.
 
زمان توبه است
 نگذرد ساعت دعا 
به بالا بردیم  دستهای دعا 
روبه خالق بی نیاز ومهلتی هست تابگویم:
استغفرو اللهَ الَّذی لا اِله الّا هُوَ الحَیُّ القَیوم .
خدایا ببخش گناهمان یاذُوالجَلالِ وَالاِکرامِ اَتوبُ اِلَیک
 

 حضرت مهدی (ع) یک پندار نیست، بلکه یک حقیقت عینی است، می گوییم: اگرچه حضور شخصی امام (ع) در بین مردم سبب می شود که مسلمانان از برکات بیشتر و درسطح بسیار وسیع تری بهره مند شوند، ولی این چنین نیست که اگرشخص امام (ع) غایب بود، هیچ گونه فایده وثمره ای برای امت اسلام ومردم نداشته باشد؛ بلکه مردم را تحت نفوذ شخصیتی خود می گیرد. در احادیث متعددی که درباره فلسفه وفایده وجود امام (ع) دردوران غیبت به ما رسیده است، فواید گوناگونی را برشمرده اند، که بطوراختصار به بعضی ازآنها اشاره می کنیم. 1- امام غایب (ع) واسطه فیض و امان اهل زمین: گفته شد که امامان معصوم (ع) وامام زمان (ع) امان اهل زمین اند واگر زمین از این حجت های الهی خالی بماند، دنیا واهلش نابود خواهند شد. لذا وجود امام (ع) موجب برکات بسیاری است؛ حال به ظاهر حاضر باشند ویا غایب، فرقی دراین زمینه نمی کند. پیامبر اکرم (ص) رمز وراز این مسأله را بابیانی نغز وپرمعنی بیان کرده و درپاسخ این پرسش که وجود مهدی (ع) درعصر غیبت چه فایده ای دارد می فرمایند: « آری، به خداوندی که مرا به پیامبری مبعوث کرده است؛ آن ها از وجود او منتفع می شوند و ازنور ولایتش درطول غیبت بهره می گیرند؛ چنان که ازآفتاب پشت ابر استفاده می برند.» حضرت صاحب امر (ص) دراین باره فرموده اند: «همانطور که ازخورشید که توسط ابرها پنهان شده بهره گیری می شود، از من نیز درزمان غیبتم به همان صورت بهره می برند. وهمانا من سبب آرامش و امنیت مردم روی زمین هستم؛ چنان که ستارگان امان اهل آسمانند». 2- اثر امید بخشی به مسلمین: ایمان واعتقاد به امام غایب (ع) سبب امیدواری مسلمانان نسبت به آینده پرمهر وصفای خویش درعصر ظهور امام می گردد. جامعه شیعی، طبق اعتقاد خویش به امام شاهد وزنده، همواره انتظار بازگشت آن سفرکرده را- که صد قافله دل همره اوست- می کشد. هرچند اورا در میان خود نمی بیند، اما خود را تنها وجدای ازاو نمی داند. اگر این رهبر اصلا وجود خارجی نداشته باشد وعلاقمندان مکتب انسان سازش در انتظار تولد وپرورش او درآینده باشند، وضع بسیار فرق می کند. باری؛ امام غایب (ع) همواره مراقب حال ووضع شیعیان خویش می باشد، وهمین مسأله باعث می گردد که پیروان به امید لطف وعنایت حضرت، برای رسیدن به یک وضع مطلوب جهانی تلاش کرده و درانتظار آن منتظر بسر برند؛ چنان که خود فرمودند: « ما در رسیدگی وسرپرستی شما کوتاهی نکرده ویاد شما را از خاطر نبرده ایم. پس تقوای الهی پیشه کنید وما را یاری نمایید تا ازفتنه ای که به شما روی می آورد، شما را نجات بخشیم.» 3- پاسداری از آیین اسلام ودین خدا: ازجمله آثار وفواید امام غایب (ع) این است که عاشقان وسربازان آن حضرت، خود را به امید عصرظهور، برای دفاع از دین آماده مینمایند. حضرت علی (ع) دراین باره می فرمایند: « به برکت آن امام، گروهی ازمردم برای دفاع از دین ودرکوبیدن فتنه ها آماده می شوند؛ چنان که شمشیر وتبر به دست آهنگر تیزمی گردد. چشم آن ها به واسطه قرآن روشن است، تفسیر ومعانی قرآن درگوششان گفته می شود، وشب وروز ازجام حکمت الهی سیراب می شوند.» چه می شد اگرغیبت نمی بود وامام زمان (ع) درآخرالزمان متولد می شدند وپس ازرشد جسمی وفکری مردم قیام می کردند؟ دراین باره سه نکته را باید مد نظر داشت: 1- زمین هرگز نباید خالی ازحجت خدا باشد، زیرا بنابر روایات، «لولاالحجه لساحت الارض باهلها» اگرحجت خدا روی زمین نبود، زمین اهلش را فرو می برد. پس تمام هستی به واسطه حجت خداوند برپاست. اگرمنظومه شمسی درحرکت است، درخت میوه می دهد، زمین می روید، آسمان می بارد، ویا همه هستی وتحولات وفیوضات آن ادامه دارد، همه به برکت وجود مقدس امام معصوم وحجت خداست. از این رو، درزیارات می خوانیم: « بکم تنبت الارض اشجارها وبکم تخرج الاشجار اثمارها وبکم تنزل السماء قطرها و رزقها وبکم یکشف الله الکرب وبکم ینزل الله الغیبث». 2- بی گمان اگر حضرت مهدی(ع) ازنظرها پنهان نمی شدند ومانند اجداد طاهرین خود درمیان مردم بودند وشناخته می شدند، ایشان را به قتل می رساندند؛ چنان که پس ازشهادت پدر به خانه اوهجوم بردند وهمه جای خانه را بازرسی و تفتیش نمودند. 3- حکمت خداوند این است که حضرت مهدی (ع) حکومت اسلامی جهانی تشکیل دهند و انتقام تمام مظلومان را از ستمگران بگیرند و جهان را ازعدالت پرسازند! براین اساس، چاره ای نیست جزاین که حجت خدا در جهان وجود داشته باشد، تا زمین ازحجت خالی نباشد، واز نظر ها غایب باشد تا به قتل نرسد، وبماند تا دروقت خود، که خداوند اجازه دهد، ظهورکند وزمین را از عدالت وحق پرسازد. یکی ازنشانه های غیرحتمی ظهور امام زمان، فساد وتهاجم فرهنگی است، چرا باید با تهاجم فرهنگی مبارزه شود؟ اسلام، دین مبارزه با فساد وتباهی ودین امر به معروف ونهی ازمنکر است.وقتی که حضرت مهدی (ع) تشریف بیاورند، مهمترین کار ایشان همین است، فساد را برمی دارند و خرافات را می زدایند و زورگویان را سرجای خودشان می نشانند وجلوی انواع گناهان را می گیرند. اگر ما که ازشیعیان وطرفداران حضرت هستیم، اهل گناه وفساد شویم وبگذاریم تهاجم فرهنگی، ما وخانواده ها را تهدید کند وازخدا ودین دورسازد، آن وقت از دشمنان حضرت می شویم ووقتی که ایشان تشریف بیاورند با ما مبارزه می کنند. کسی که با امام زمانش بجنگد، اهل دوزخ خواهد بود. بنابراین، یک مسلمان مؤمن در عین این که منتظر ظهور حضرت مهدی (ع) است وباید دعا کند که حضرت ظهورنمایند وتوفیق شهادت در رکاب ایشان را بیابد، باید با ظلم وفساد وگناه مبارزه کند، واین وظیفه واجب همگان است. انتظار ظهور به معنای آمادگی وآماده باش است، نه به معنای گسترش دادن فساد وظلم وجور. آیا این عاقلانه است که منتظران مهدی (عج) برای این که حضرت زودتر تشریف بیاورند ظلم وفساد را گسترش دهند و احیانا خود نیز ا هل فساد باشند؟ دراین صورت آیا می توان گفت: این فرد منتظر ظهور عدالت است؟ ثانیا، گسترش فساد وظلم وتهاجم فرهنگی، علت قیام حضرت نیست، بلکه علامت نزدیک شدن قیام است. علت با علامت تفاوت دارد. علت قیام حضرت مهدی (ع) اجازه ودستور خدا است. هروقت که خدا صلاح بداند، به حضرت دستور خواهد داد که قیام کنند. البته قیام در زمانی خواهد بود که دینا پراز ظلم وجور شده باشد وهمه مردم دنبال فریاد رسی باشند. پس باید بین علت وعلامت فرق بگذاریم. اگر همه گناهکار شویم وبگذاریم فساد وگناه جامعه را فراگیرد، باز علت واسباب قیام حضرت را فراهم نکرده ایم، چون علت قیام حضرت، اذن واجازه خداست. چه شباهت هایی میان پیامبران و امام زمان (عج) وجود دارد؟ 1- شباهتش به آدم ونوح (ع) طول عمر آن حضرت است. 2- شباهتی به یونس (ع) دارد که بعد ازپیری، به صورت جوانی به سوی قومش برگشت. 3- شباهتش به یوسف (ع)، پنهان بودن او ازآشنایان خویش است، با آن که مسافت بین او وآن ها کم بود. 4- شباهتی به صالح نبی (ع) دارد وآن چند دسته شدن قومش درمدت دوری اوست. 5- شباهتش به خضر وذوالقرنین طولانی شدن غیبت است. 6- شباهتی به ابراهیم وموسی (ع) دارد و آن پنهان بودن ولادت او وغیبت ودوری گزیدن از قومش است. سنتی نیز از موسی دارد که انتظار اذن ازطرف خداوند برای قیام است. 7- شباهتی به عیسی (ع) دارد وآن اختلاف مردم درباره زنده بودن یا مردن آن حضرت است. 8- شباهتش به جدش درنام وکنیه وقیام با شمشیر است. دعای ندبه چه تناسبی با امام زمان (ع) دارد؟ دعای ندبه از دعاهایی است که دراعیاد اسلامی، از جمله درنیمه ماه شعبان- روز ولادت امام عصر (ع)- وروز عید فطر وعید قربان وجمعه خوانده می شود. این دعا مضامین عالی داشته وتقریبا سه بخش دارد که بخش اول آن تاریخچه ومصائبی است که براسلام واهل بیت (ع) وارد شده وقسمت دوم آن معرفی امام عصر(ع) وقسمت سوم آن ترکیبی از دعا وتضرع وناله به پیشگاه امام عصر (عج) است. بیشترین قسمت دعاف متناسب با امام عصر(ع) وفریاد خواهی از ایشان است. چرا روز جمعه متعلق به امام زمان (ع) شده است؟ روز جمعه از چند جهت اختصاص به امام عصر(ع) دارد: اولا، ولادت با سعادت آن حضرت، روز جمعه بوده است. وثانیا، ظهور آن حضرت طبق روایات، درآن روز خواهد بود وانتظار فرج در آن روز بیشتر از روزهای دیگر است ودرزیارت مختصه آن حضرت در روز جمعه آمده است که : «...هذا یوم الجمعه وهو یوملک المتوقع فیه ظهورک..». این روز جمعه است وآن روز توست که درآن ظهور تو انتظار کشیده می شود. واین که روز جمعه عید شمرده شده، به همین جهت است. در بعضی از روایات از حضرت صاحب الزمان، تعبیر به جمعه شده، که کنایه از شخص شریف آن حضرت است. امام علی النقی (ع) درشرح حدیث رسول خدا (ع) که فرموده اند:« با روزها دشمنی نکنید که آن هم با شما دشمنی خواهند کرد» ، چنین فرمودند: «روزها ماییم، مادامی که آسمان ها وزمین بپاست: شنبه، اسم رسول خدا (ص) ویکشنبه، امیرالمؤمنین (ع) ودوشنبه، حسن وحسین(ع) و سه شنبه، علی ابن الحسین و محمد بن علی وجعفر بن محمد (ع) وچهارشنبه ، موسی ابن جعفر وعلی ابن موسی ومحمد بن علی ومن ( علی ابن محمد ) وپنج شنبه ، فرزندم حسن (ع) و جمعه، فرزند فرزندم است که اهل حق به سوی او جمع می شوند.» طبق روایات، اوقاتی مخصوص امام عصر(ع) است: اول: شب قدر دوم: روز جمعه سوم : روز عاشورا چهارم: از وقت زرد شدن آفتاب تا غروب هرروز. پنجم: عصر دوشنبه ششم: عصر پنج شنبه هفتم: شب وروز نیمه شعبان. هشتم: نوروز. عاشق کسی هستم که... همتای اونیست ،هماننداو پیدا نمی‌شود جز او زندگی ونگاهم به کسی نیست و جز او کسی سهمی ازقلبم ندارد یاحبیبٌ‌لَیسَ‌یَعدِلُهُ‌حَبیبٌ. وَ‌مالِسَواهُ‌فِی‌قَلبی‌نَصیبٌ خدایا ،ماهمه بندگان توییم ، ای کلیدهمه درب ها ی بسته های ما،دوای همه خستگیهای ما. مولا ،دست رحمتت به احسان و لطف بلند است ،خود گره ها و مشکلات مان را عنایتی مولا.خواست ما فرج مهدی زهراست عنایت نما عزیز.به احسان وکرم ولطفت یا مهربان عزیز.شاید زلطف دهی فرج آل مصطفی(ص).اللهم العجل لولیک الفرج. از رگ گردن بما نزدیکتر در میان یاس ها لبریزتر تو که تنها مونسم هرلحظه ای مهربان جان من جاویدتر عشق دیدارت و سکوت وصلت ونگاهت شده حسرت دلم .تو مرا یاری کن ای تمام وجود، ای قاهر لاشریکفای رئوف عزیزف ای مهربان خبیر.محتایم به نگاهت به نوازشت و نوایت ای دوست. زمان توبه است نگذرد ساعت دعا به بالا بردیم دستهای دعا روبه خالق بی نیاز ومهلتی هست تابگویم: استغفرو اللهَ الَّذی لا اِله الّا هُوَ الحَیُّ القَیوم . خدایا ببخش گناهمان یاذُوالجَلالِ وَالاِکرامِ اَتوبُ اِلَیک

مطالب مرتبط
تنظیمات
این پرونده را به اشتراک بگذارید :
Facebook Twitter Google LinkedIn